با ماموگرافی به جنگ سرطان بروید

به گزارش عینکی متفکر، ماموگرافی نوع خاصی از تصویربرداری به وسیله اشعه ایکس است که برای تهیه تصاویر دقیق از پستان استفاده می شود. در ماموگرافی از اشعه ایکس با دوز پایین استفاده می کنند تا تصاویری با وضوح بالا تهیه شود. طبق آمار اداره دارو و غذای آمریکا، با ماموگرافی می توان 85 تا90 درصد سرطان های پستان را حداقل دو سال قبل از امکان لمس آنها،

با ماموگرافی به جنگ سرطان بروید

با ماموگرافی به جنگ سرطان بروید

گفتگو با دکتر محمد رضا میر، جراح اونکولوژی

آقای دکتر! درباره الفبای ماموگرافی برایمان توضیح می دهید؟

ماموگرافی نوع خاصی از تصویربرداری به وسیله اشعه ایکس است که برای تهیه تصاویر دقیق از پستان استفاده می شود. در ماموگرافی از اشعه ایکس با دوز پایین استفاده می کنند تا تصاویری با وضوح بالا تهیه شود. طبق آمار اداره دارو و غذای آمریکا، با ماموگرافی می توان 85 تا90 درصد سرطان های پستان را حداقل دو سال قبل از امکان لمس آنها، تشخیص داد. ماموگرافی می تواند تغییرات پدیدآمده در بافت پستان را قبل از آنکه خود بیمار ویا پزشک وی احساس کند، کشف کند. زمانی که توده قابل لمس باشد، ماموگرافی می تواند به نام هدایت برای ارزیابی توده عمل کرده و به تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن آن کمک کند و اگر یک ناهنجاری در پستان با ماموگرافی اثبات شود، آزمایشات اضافی مانند سونوگرافی یا بیوپسی (نمونه برداری از توده) انجام می گیرند.

اگر خانمی بخواهد ماموگرافی کند، چه نکاتی را باید مدنظر داشته باشد؟

برای انجام ماموگرافی حتمال باید نکات چهارگانه زیر را رعایت کنید:

در روز انجام ماموگرافی از هیچ دئودورانت، لوسیون، عطر یا پودری استفاده نکنید چرا که این مواد ممکن است بر کیفیت تصویر تاثیر بگذرانند.

لباس های راحت بپوشید و سعی کنید لباستان دو تکه باشد؛ مثلا بلوز و دامن، چرا که باید هنگام انجام این تست بالاتنه بدون لباس باشد.

پیش از انجام ماموگرافی از خوردن و نوشیدن هر چیزی که حاوی کافئین باشد، خودداری کنید چرا که ممکن است باعث حساس شدن سینه شود.

فیلم های ماموگرافی های قبلی تان را همراه بیاورید.

آیا سن خاصی را برای غربالگری پیشنهاد می کنید؟

در کشور ما سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان می باشد ولی میزان بروز وشیوع آن از کشورهای غربی کمتر است. همچنین سن شایع ابتلا به این سرطان در کشور ما نسبت به کشورهای غربی ده تا دوازده سال پایین تر است. در کشور ما دستورالعمل کشوری در مورد نحوه غربالگری مناسب سرطان پستان ابلاغ نشده است وبهتر است از معاینه پستان به وسیله خود، معاینه پستان به وسیله پزشک وهم ماموگرافی بسته به ریسک فاکتورهای مربوط به این سرطان در خودتان و با مشورت با مراکز بهداشتی درمانی و یا پزشک خود استفاده کنید.

در ماموگرافی چه چیزی دیده می شود و چقدر اهمیت دارد؟

تغییر مهمی که معمولاً در ماموگرام مشاهده می شود وجود یک توده است که می تواند در اثر کلسیفیه شدن و یا عوامل دیگری به وجود بیاید. توده عبارت است از سلول هایی که به صورت خوشه ای دور هم جمع شده اند و متراکم تر از سایر قسمت های بافت دیده می شوند. این توده ها ممکن است به وسیله بیماری های خوش خیم و یا سرطان ایجاد شود. ممکن است توده ای سال ها وجود داشته باشد و بدون تغییر باقی بماند که حاکی از خوش خیم بودن است. اگر ماموگرافی احتمال وجود سرطان پستان را تأیید کند، عکس برداری های بیشتر و بیوپسی تجویز می شود. تحقیقات اجرا شده در اروپا و آمریکا نشان داده است که انجام ماموگرافی سالانه در زنان بالای 40 سال میزان مرگ و میر را تا حد 40 درصد کاهش می دهد.

آمارهای سازمان غذا و داروی آمریکا هم نشان می دهد ماموگرافی قادر به تشخیص توده های موجود در پستان بیماران بالای 50 سال است، در حالی که این توده ها تا دوسال بعد هم قابل لمس نیستند. توده هایی که در زنان 40 سال به بالا به وسیله ماموگرافی رؤیت می شود در مراحل بسیار ابتدایی هستند و این برای پزشکان بسیار مفید است. دوز اشعه ایکسی که در ماموگرافی استفاده می شود بی خطر بوده و دارای عوارض قابل توجهی نیست.

پیشرفت های اخیر: ماموگرافی دیجیتالی

یکی از آخرین پیشرفت های حاصل شده در زمینه ماموگرافی، ماموگرافی دیجیتال یا ماموگرافی با کمک کامپیوتر است. ماموگرافی دیجیتال شبیه ماموگرافی معمولی است و در آن از اشعه ایکس برای تولید تصاویر استفاده می شود با این تفاوت که در ماموگرافی دیجیتال از سیستمی استفاده می شود که مجهز به یک کامپیوتر دیجیتال است و به جای فیلم ماموگرام از یک گیرنده دیجیتال و کامپیوتر استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده که ماموگرافی دیجیتال از دقت ماموگرافی معمولی برخوردار است. ماموگرافی دیجیتال امکان بیوپسی دقیق و سریع را به ما می دهد. این عمل به مدت زمان کمتر، کاهش درد و ناراحتی بیمار در طول آزمایش منجر می شود.

در این سیستم، تصاویر از دقت و وضوح بسیار بالایی برخوردار بوده و بلافاصله روی نمایشگر دستگاه قابل ملاحظه هستند. ماموگرافی دیجیتال دارای مجوز اداره دارو و غذای ایالات متحده برای هدایت بیوپسی است.

علاوه بر ماموگرافی دیجیتالview-spot روش دیگری از ماموگرافی دیجیتال به نام field-full در حال پیدایش است که به زودی جایگزین روش معمولی ماموگرافی خواهد شد.

در مقاله ای که در سال 2004 در مجله رادیولوژی آمریکای شمالی به چاپ رسید، آمده بود که ماموگرافی دیجیتال هیچ برتری خاصی نسبت به ماموگرافی معمولی ندارد اما محققان ثابت کردند که ماموگرافی دیجیتال به علت حساسیت بالای آن نسبت به ناهنجاری کوچک بافت پستان، از یک سو و از سوی دیگر به علت استفاده از دوزاژ پایین اشعه ایکس، نسبت به ماموگرافی معمولی از برتری محسوسی برخوردار است.

محققان آلمانی ثابت کرده اند که با ماموگرافی دیجیتال می توان دوز اشعه ایکس مضر را تا 50 درصد کاهش داد که این امر برای افرادی که نگران تأثیر منفی اشعه ایکس هستند، خبر امیدوارکننده ای است.

منبع:http://salamat.com

منبع: راسخون

به "با ماموگرافی به جنگ سرطان بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ماموگرافی به جنگ سرطان بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید