خبری خوش برای مشترکان قدیمی همراه اول

به گزارش عینکی متفکر، در گذشته برای تلفن همراه مبلغی به عنوان ودیعه از مردم گرفته شد که پس از خصوصی سازی این مبالغ معین تکلیف نشد و حالا قرار است سازمان تنظیم مقررات ماجرا را پیگیری کند.

خبری خوش برای مشترکان قدیمی همراه اول

به گزارش، مشترکان همراه اول سهامدار این اپراتور می شوند. این خبری است که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در واکنش به ودیعه و درواقع طلب سال های دور بعضی از مشترکان به این اپراتور می دهد. مشترکانی که از سال 92 به قبل مبلغ اضافه ای را تحت عنوان ودیعه به همراه اول پرداخت نموده بودند تا اگر سقف مکالمات شان زیادتر از رقمی شد، همراه اول با احتساب این رقم تلفن آن ها را قطع نکند.

رقم ودیعه مشترکان در آن سال ها متفاوت بود و تا 290 هزار تومان می رسید، اما دریافت ودیعه غیرقانونی تشخیص داده شد و دیگر ادامه پیدا نکرد و همراه اول هم ودیعه مشترکان قبلی را به آن ها پس نداد. بهانه آن ها برای پس ندادن این ودیعه این بود که این مبلغ به صورت اعتبار برای مشترکان در نظر گرفته می شود و در صورت بدهی، خط شان را به جای قطع کردن یک طرفه می نماید، اما با خصوصی شدن شرکت مخابرات بار ها دولت و مجلس خاطرنشان کردند که همراه اول باید پول مشترکان را به ارزش روز حساب کند و بدهد. جالب است که همراه اول نه تن ها این اقدام را انجام نداد، بلکه همچنان این رقم را با همان ارزش چند سال قبل به عنوان اعتبار مشترکان در نظر گرفته است.

این درحالی است که ارزش این پول کلانی که از مشترکان گرفته شده، چیزی حدود 40 درصد دارایی های همراه اول است. رقم کلانی که همراه اول تاکنون مقابل پس دادن آن به مشترکان مقاومت نموده است و حالا باید دید که با اهرم فشار مجلس و دولت می توان طلب مشترکان را در قالب سهام به آن ها برگرداند یا خیر؟

پرونده ماجرای سیم کارت های همراه اول و ودیعه مشترکان این شرکت با صحبت های وزیر ارتباطات دوباره باز شده است. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از سال ها دوباره به موضوع طلب مشترکان همراه اول از اپراتورشان اشاره نموده و گفته است ودیعه های دریافتی از مردم به ازای فروش خطوط تلفن همراه در قالب سهام شرکت همراه اول در اختیار مردم قرار می گیرد . البته این بحث در سال های گذشته هم مطرح بوده و حتی در مجلس هم حرف و حدیث های زیادی درباره ودیعه سیم کارت های همراه اول پیش آمد، اما این بار محمدجواد آذری جهرمی عزم خود را جزم نموده تا تکلیف این پرونده را روشن کند.

در گذشته برای تلفن همراه مبلغی به عنوان ودیعه از مردم گرفته شد که پس از خصوصی سازی این مبالغ معین تکلیف نشد و حالا قرار است سازمان تنظیم مقررات ماجرا را پیگیری کند تا ودیعه های دریافتی از مردم در زمان فروش خطوط تلفن همراه در قالب سهام شرکت همراه اول در اختیار آن ها قرار گیرد .

طبق گفته های وزیر هر فردی که خط تلفن همراه دارد، به اندازه ودیعه خود در شرکت همراه اول صاحب سهام می شود . البته این راه چاره درحالی ارایه شده که هنوز جزییات آن معین نیست و شرکت همراه اول هم موضع خود را دراین باره روشن ننموده است.

حدود 10 سال پیش بود که شرکت مخابرات خصوصی شد. از همان موقع قرار شد سرنوشت ودیعه های 5 هزارو 700میلیارد تومانی مشترکان تلفن همراه معین شود، اما با وجود طرح وعده های مکرر از سوی مسئولان وزارت ارتباطات طی سال های گذشته، معین تکلیف ودیعه های مشترکان تلفن همراه ازحد حرف فراتر نرفته است .

براساس آخرین آمار منتشر شده که البته به شهریور سال 87 برمی شود، میزان ودیعه مشترکان همراه اول حدود 5 هزار و 564میلیارد تومان بوده که حدود 40درصد کل دارایی های شرکت همراه اول می شود.

این مبلغ طی سال های گذشته نه تن ها به مشترکان بازگردانده نشده، بلکه به طور مستمر در چرخه سرمایه گذاری این شرکت قرار گرفته است . سال 92 محمود واعظی، وزیر وقت ارتباطات از پیگیری موضوع ودیعه های مشترکان اطلاع داد و خاطرنشان کرد که از مخابرات خواسته ایم درباره موضوع 5 هزار و 700 میلیارد تومان ودیعه مشترکان نزد مخابرات چاره اندیشی کند، اما اتفاقی نیفتاد. سال گذشته هم آذری جهرمی به خبرنگار ما گفت که حتما ماجرای ودیعه های مشترکان همراه اول را پیگیری می نماید و این موضوع در مجلس درحال پیگیری و رایزنی است.

و حالا او ظاهرا به دنبال عملی کردن وعده خود است. با این حال به نظر می رسد شرکت همراه اول چندان علاقه ای به بازگرداندن ودیعه ها به مشترکان ندارد.

یک مقام مسئول در شرکت همراه اول درباره واگذاری ودیعه های مشترکان این شرکت می گوید: از سال 88 که مخابرات خصوصی شد، پرونده بازگرداندن ودیعه ها به مشترکان هم مطرح شد. حالا که وزیر ارتباطات بحث دادن سهام به مشترکان را مطرح نموده، باید این طرح با کارشناسی بیشتری آنالیز شود.

طرح ارایه سهام به مشترکان همراه اول هم معایب و هم محاسنی دارد. چون میزان ودیعه ها در سال های مختلف یکسان نیست و باید آنالیز شود که هر مشترک چقدر ودیعه نزد شرکت همراه اول دارد و اگر قرار است براساس همان ودیعه سهام بگیرد، مبلغ آن چقدر باشد. ضمن این که از نظر حقوقی باید آنالیز شود که آیا امکان پذیر است که ودیعه ها به شکل سهام به مشترکان بازگردانده شوند یا نه.

این مقام مسئول در پاسخ به این که در صورت بازگرداندن ودیعه ها به مشترکان، تکلیف سیم کارت های آن ها چه می شود؟ گفت: اگر ودیعه ها به مشترکان سیم کارت های همراه اول بازگردانده شود، دیگر سیم کارت های آن ها یک طرفه نمی شود. درواقع فلسفه ودیعه این است که وقتی مشترک قبض خود را پرداخت نمی نماید سیم کارت او یک طرفه شود و قطع نشود، بنابراین اگر ودیعه ها بازگردانده شود، شرکت همراه اول می تواند در صورت پرداخت نشدن قبوض سیم کارت ها را قطع کند. با این حال درباره این که آیا ممکن است ودیعه ها به صورت سهام به مشترکان بازگردانده شود، باید وزارت ارتباطات تصمیم بگیرد تا درنهایت هم شرکت همراه اول با آنالیز میزان ودیعه های هر مشترک که خواستار سهام است، آن را به صورت برگه سهام ارایه دهد.

این مقام مسئول در شرکت همراه اول درباره میزان ودیعه ها می گوید: سیم کارت هایی که از سال 92 به قبل خریداری شده اند، دارای ودیعه در شرکت همراه اول هستند. حداکثر ودیعه ای هم که از مشترکان سیم کارت های همراه اول گرفته شده،290 هزار تومان به قیمت همان زمانی است که سیم کارت خریداری شده که باید ببینیم قرار است به چه شکل محاسبه شود، اما سود همین مبلغ هم آنچنان زیاد نیست که مشترکان به طور جدی به دنبال دریافت آن باشند!

این که آیا ودیعه های مشترکان همراه اول می تواند به صورت سهام به آن ها بازگردانده شود یا نه، سوالی است که کارشناس بورس به آن پاسخ می دهد. صادق خزلی خرازی، کارشناس بورس درباره این موضوع می گوید: از نظر اجرایی هیچ قانونی نمی تواند مانع این شود که شرکت همراه اول ودیعه هایی را که در سال های گذشته از مشترکان گرفته به صورت سهام به آن ها بازگرداند و آن ها سهامدار شرکت همراه اول باشند. ودیعه هایی که در 10 سال گذشته از مشترکان در حساب همراه اول باقی مانده، پول بسیار زیادی است و باید زودتر از این ها به مشترکان بازگردانده می شد.

او ادامه می دهد: این که شرکت همراه اول تمایلی به بازگرداندن این پول ها نداشته باشد، کاملا طبیعی است، چون نقدینگی زیادی از حساب این شرکت خارج می شود، اما این که مشترکان بخواهند ودیعه های خود را به همراه سودی که در سال های اخیر از این پول ها نصیب همراه اول شده، بگیرند درخواستی معقول و قانونی است که قابل اجرا هم هست. با این حال نحوه محاسبه سود و باقی قضایا که ظاهرا هنوز تصمیمی درباره آن ها گرفته نشده، باید به صورت قانونی انجام شود. اگر هم قرار است که به ازای این ودیعه ها و سود آن ها سهام شرکت همراه اول به مشترکان تعلق بگیرد، از نظر اجرایی قابل انجام است و کارشناسان بورس می توانند با انجام محاسبات لازم این کار را انجام دهند.

این موضوع درحالی رخ می دهد که همراه اول یکی از پرسودترین شرکت های حاضر در بورس است. همراه اول در سال 97 به ازای هر برگ سهام 3125 ریال سود پرداخت نموده است و درحال حاضر ارزش هر سهام همراه اول 11090 ریال است. بر اساس گزارش سازمان مدیریت صنعتی در سال 97 همراه اول به لحاظ درآمد بین 100 شرکت برتر شناخته شد. همراه اول از نظر درآمد چهاردهمین شرکت و از نظر سود سومین شرکت بوده است.

سود خالص همراه اول در سال 97 سه هزار و 819 میلیارد تومان اعلام شده است که نسبت به سال 96 رشد 21 درصدی داشته است. همراه اول درحال حاضر به 53 میلیون و 100 هزار سیم کارت روشن سرویس می دهد و بیشتر درآمد خود را از فروش اینترنت و نه مکالمه به دست می آورد. براساس اعلام همراه اول، این اپراتور در سال 97 چیزی حدود 70 درصد رشد فروش اینترنت نسبت به سال 96 داشته است.

قیمت یک سکه طلا در سال 92 چیزی حدود یک میلیون تومان بوده است و همراه اول در این سال مشترکانی داشته است که ودیعه 290 هزار تومانی پیش این اپراتور داشته اند. به عبارت دیگر ودیعه مشترکان در آن موقع چیزی حدود یک سوم قیمت تمام سکه ارزش داشته است. درحال حاضر ارزش یک تمام سکه طلا چیزی حدود 4 میلیون و 200 هزار تومان است. یک سوم این رقم چیزی حدود یک میلیون و 400 هزار تومان می شود و درواقع ارزش روز ودیعه سهامداران همراه اول تا یک میلیون و 400 هزار تومان هم می رسد. با این میزان ودیعه سهامداران همراه اول در سال گذشته می توانستند چیزی حدود 390 هزار تومان سود سالانه ببرند. البته در نظر بگیرید که این میزان سود تنها برای یک سال است و چیزی حدود 6 سال است که ودیعه مشترکان در دست همراه اول معطل مانده است.

منبع: شهروند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خبری خوش برای مشترکان قدیمی همراه اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبری خوش برای مشترکان قدیمی همراه اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید