دیدار ظریف با رئیس جمهور ترکمنستان؛ افزایش همکاری ها محور رایزنی

به گزارش عینکی متفکر، وزیر خارجه ایران که در رأس یک هیأت عالی رتبه به ترکمنستان سفر نموده با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

دیدار ظریف با رئیس جمهور ترکمنستان؛ افزایش همکاری ها محور رایزنی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای عینکی متفکر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که روز گذشته در در رأس یک هیأت عالی رتبه به ترکمنستان سفر نموده صبح امروز با قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار ظریف و بردی محمداف در مورد ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو و گفتگو کردند.

طرفین در ادامه همچنین بر افزایش همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف دیدار کردند.

مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت منطقه از موضوعات دیگر دو مقام ارشد ترکمنستان و ایران بود.

ترکمنستان، کشوری با حدود 6 میلیون نفر جمعیت و 488100 کیلومتر مربع وسعت در شمال شرقی ایران است که به واسطه مرز مشترکی نزدیک به 1200 کیلومتر، دروازه ورود زمینی ایران به منطقه آسیای مرکزی محسوب می گردد.

این کشور، به رغم جمعیت نسبتا اندک، از نظر بازار مصرف و مبادلات تجاری برای بخش هایی از اقتصاد ایران دارای اهمیت ویژه است. علاوه بر آن، موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ترکمنستان، هم برای ایران و هم رقبای منطقه ای و فرامنطقه ای ایران جالب توجه است.

ترکمنستان، علاوه بر این ها، با توجه به حضور جمعیت قابل توجهی از ایرانیان ترکمن در مجاورت مرز مشترک دو کشور، از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز دارای اهمیت مضاعفی است.

اما متاسفانه از سال 1395 روابط تهران و عشق آباد به دلیل بروز اختلافات کوچک کاهش یافت و مسائلی را نیز برای اتباع دو کشور ایجاد کرد که با انجام سفرهای مقامات دو کشور و حل این مسائل شاهد روابط خوبی بین ایران و ترکمنستان در آینده نه چندان دور خواهیم بود.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "دیدار ظریف با رئیس جمهور ترکمنستان؛ افزایش همکاری ها محور رایزنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار ظریف با رئیس جمهور ترکمنستان؛ افزایش همکاری ها محور رایزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید