شرایط تحصیل در روسیه در دانشگاه های مورد تایید ایران

به گزارش عینکی متفکر، رپرتاژ آگهی- کشور پهناور روسیه به دلیل فراهم آوردن شرایط بسیار خوب جهت تحصیل در روسیه امروز به یکی اصلی ترین مقاصد دانشجویان و دانش آموزان مبدل شده است. هزینه های پایین زندگی و امکانات مناسب، همچنین مهم تر ازهمه سهولت در ورود به دانشگاه هایی چون پزشکی و دندانپزشکی نسبت به ایران، سبب شده تا خیلی از افراد تصمیم به ادامه تحصیل در روسیه بگیرند.

شرایط تحصیل در روسیه در دانشگاه های مورد تایید ایران

آشنایی با سیستم آموزشی روسیه

به طورکلی قبل از ورود به دانشگاه در روسیه می بایست 11 الی 12 سال تحصیلی به یادگیری و آموزش بپردازید. از این 11 یا 12 سال چهار سال مربوط به آموزش در دوران ابتدایی و پنج سال مربوط به دوران آموزش مقدماتی عمومی و نیز دو یا سه سال مربوط به آموزش های دوران متوسطه می باشد. ساعات آموزشی در روسیه همانند ایران از 8 صبح تا 1 یا 2 بعداظهر و 5 روز در هفته می باشد که در این مدت دانش آموزان به تحصیل علومی چون، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، ریاضیات، هنروموسیقی، زبان خارجه و روسی، و صنایع دستی و… می پردازند. بعد از طی کردن مراحل آموزشی می توان برای کارشناسی و یا لیسانس در یکی از 776 دانشگاه بین المللی آن ثبت نام نمود. یک از رشته های بسیار پرطرفدار برای ثبت نام در دانشگاه های بین المللی روسیه خصوصا برای مهاجران ایرانی رشته پزشکی و دندانپزشکی می باشد. چراکه هزینه شهریه و اقامت در روسیه نسبت به دیگر شهر های اروپایی بسیار مقرون به صرفه تر است. به طوریکه سالانه بیش از 300 هزار دانشجو این کشور را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند. اما نکته حائز اهمیت در مورد ورود به دانشگاه های روسیه این است که باتوجه به رشته انتخابی برای ادامه تحصیل در روسیه می بایست در دوره هایی به نام پادفک شرکت کنند.

پادفک چیست؟

همانطور که اشاره کردیم قبل از ورود به دانشگاه های بین المللی روسیه متقاضیان باید نمره قبولی در دوره ای به نام پادفک را کسب کنند. در واقع در هنگام تحصیل در هر رشته ای با اصطلاحات گوناگون و تخصصی مربوط به آن رشته روبه رو می شوید که در دوره های پادفک داوطلب اصطلاحات تخصصی رشته مورد نظر خود را فرا می گیرد و در ارئه کنفرانس ها دچار مشکل نمی گردد و حتی به نحو بهتری می تواند با دیگر دانشجویان واساتید ارتباط برقرار کند. اما طول این دوره به خود فرد یعنی میزان آشنایی او با زبان روسی و سرعت در یادگیری بستگی داشته و به طور معمول بین 1 ماه تا 1 سال می باشد.

تحصیل پزشکی در روسیه

یکی از دلایل علاقمندی داوطلبان به تحصیل پزشکی در روسیه علاوه بر هزینه های پایین زندگی، بدون کنکور بودن آن است. یعنی داوطلبان به راحتی تنها با پرداخت شهریه که به طور معمول بین 5 الی 12 هزار دلار است، می توانند در یکی از دانشگاه های محبوب و سطح بالای روسیه به ادامه تحصیل بپردازند. خوب است بدانید دوره های تحصیل پزشکی روسیه براساس قوانین سازمان بهداشت دنیای انجام می گردد و مورد تایید آن می باشد و به همین سبب مدرک به دست آمده از این دوره ها دارای اعتبار دنیای می باشد. همچنین در زمان کارآموزی می توانید در بیمارستان های دولتی به تجربیات خود بیافزایید. اما سوالی که مطرح می گردد در مورد شرایط اخذ اقامت تحصیلی می باشد. نکته مهمی که وجود دارد این است داشتن حداقل 17 سال سن جهت اخذ اقامت تحصیلی الزامی است و مورد دیگر آنکه داوطلب رشته پزشکی می بایست در امتحانات دروس زیست و شیمی شرکت کند و نمره قبولی را کسب کند که البته برای ورود به دانشگاه شرط معدلی وجود ندارد و با کسب نمره حداقلی می توان به ادامه تحصیل در روسیه پرداخت. به طورکلی برای تحصیل در روسیه به مدارکی چون گواهی سلامت، آخرین مدرکی که در دوران تحصیل کسب نموده اید، توصیه نامه، پاسپورت معتبر، فرم درخواست ویزا و چند مدرک دیگر احتیاج دارید.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

وجود خواب گاه هایی با امکانات رفاهی و هزینه پایین و نیز حق کارکردن در کنار تحصیل برای دانشجویان خارجی سبب شده تا افراد زیادی علاقمند به مهاجرت به این کشور شوند. دوره های دندان پزشکی معمولا 5 سال به طول می انجامد که بعد از این دوره دانشجو می بایست دوره کارآموزی خود را آغاز کند تا هم به تجربیات خود بیافزاید وهم مدرک این دوره را کسب کند پس از موفقیت در این مراحل می تواند مجوز دندانپزشکی یا پزشکی خود را کسب کند. در کشور روسیه می توان با سه زبان روسی و فرانسوی و انگلیسی به تحصیل پرداخت و این می تواند یکی از مزیت های عالی تحصیل در روسیه باشد.

تحصیل داروسازی در روسیه

از آنجا که داروسازی یکی از مشاغل پردرآمد دنیا محسوب می گردد و اهمیت بسیار بالایی در زمینه فراوری دارو و سلامت انسان ها دارد دومین رشته پرطرفدار بعد از پزشکی بوده و به همین خاطر داوطلبان بسیاری سعی در تحصیل در این رشته می کنند. تحصیل داروسازی در روسیه یکی از گزینه های بسیار مناسب افراد علاقمند به این رشته می باشد. چرا که با مهاجرت به روسیه می توان بدون کنکور در دانشگاه های معتبر آن تحصیل نمود و مدرک کارشناسی خود را در این رشته دریافت کرد و بدین ترتیب می توان در داروخانه ها یا بیمارستان ها کار خود را آغاز کرد. همچنین جهت افزایش اطلاعات خود در زمینه شیوه های جدید درمان یا استفاده از دارو ها در مقاطع بالاتر این رشته مثل کارشناسی ارشد و دکتری شرکت نمود.

دانشگاه های مورد تایید ایران در روسیه کدام اند؟

قبل از اقدام به تحصیل در روسیه روس دانش ابتدا باید تمامی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران آنالیز شده و دانشگاه مطمئنی انتخاب گردد. معمولا لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تغییر می نماید. از این رو ضروری است آن را آنالیز نمایید. در ادامه اسامی تعدادی از این دانشگاه ها آورده شده است.

** دانشگاه لومونسف مسکو؛ در این دانشگاه 39 دانشکده وجود دارد که حدود 48000 دانشجو در آن مشغول ادامه تحصیل می باشند این داشنگاه که در سال 1775 تاسیس شده است در طی سالیان سال از بهترین دانشگاه های روسیه بوده و نیز در رنکینگ QS توانسته رتبه 95 در دنیا را کسب نماید. برای تحصیل در این دانشگاه می بایست حدود 7000 دلار پرداخت گردد.

** دانشگاه ملی سنت پترز بورگ؛ این دانشگاه نسبت به دانشگاه لومونسف قدیمی تر بوده و حدود 30000 دانشجو در آن به تحصیل می پردازند. خوب است بدناید ولادیمیر پوتین از فارق تحصیلان این دانشگاه بوده است. نکته دیگر اینکه در این دانشگاه تنها به زبان روسی می توان به تحصیل پرداخت.

** دانشگاه سماشکو مسکو؛ این دانشگاه که جزء دانشگاه های برتر مسکو محسوب می گردد. در ابتدا تنها جهت تحصیل متقاضیان دندان پزشکی تاسیس شده بود ولی در طی سال های اخیر امکان تحصیل برای دانشجویات رشته پزشکی فراهم شده است.

از دیگر دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت می توان به رودن مسکو، پیراگف مسکو، دانشگاه فدرال کازن و… را نام برد.

در صورتی که تمایل اخذ اقامت در روسیه به وسیله تحصیل در روسیه و یا ازدواج و سرمایه گذاری در روسیه را دارید موسسه بین المللی پارس مهاجر می تواند در این راستا یاری رسان باشد. جهت ارتباط با این موسسه به آدرس www.rdanesh.com مراجعه فرمایید و از هدایت کارشناسان سایت بهره مند شوید.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "شرایط تحصیل در روسیه در دانشگاه های مورد تایید ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط تحصیل در روسیه در دانشگاه های مورد تایید ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید