فاز 14 پارس جنوبی از اولویت وزارت نفت خارج شد

به گزارش عینکی متفکر، خبرنگاران: رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه اتمام فاز 14 پارس جنوبی جزو اولویت های وزارت نفت نیست، از اختصاص وجوه اداره شده به صنایع دریایی صادرات گرا در حوزه دریای عمان خبر داد.

فاز 14 پارس جنوبی از اولویت وزارت نفت خارج شد

به گزارش خبرنگار اعزامی عینکی متفکر به کیش، غلامرضا شافعی با بیان اینکه وزیر صنعت به دلیل سفر کاری نتوانست در این همایش حضور یابد، گفت: وزیر صنعت معتقد است که کشتی سازی، دریانوردی ، توسعه بنادر، اسکله ها وایجاد خط دریایی مسافری و تجاری بین جزایر جنوبی کشور و ارائه خدمات فنی و غیرفنی در حوزه دریا یکی از اولویت های این وزارتخانه است.

وی با تاکید بر اینکه کارهای زیادی در حوزه حفاری باید انجام شود، گفت: در حال حاضر بخش زیادی از دکل های حفاری موجود کشور خارجی است که البته در تعمیر آنها نیز راحت نیستیم.

وی با اشاره به حضور ایدرو در برخی فازهای پارس جنوبی گفت: در فازهای 14 ، 17 و 18 با شرکت ملی نفت ایران قرارداد داریم در حال حاضر پیشرفت فیزیکی فازهای 17 و 18 بالای 80 درصد است اما با این حال اتمام فاز 14 پارس جنوبی جزو اولویت های وزارت نفت نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه فاز 14 پارس جنوبی در اولویت های بعدی وزارت نفت قرار گرفته است، گفت: تاکنون 2.3 میلیارد دلار در این فاز تزریق شده است و برای بهره برداری کامل از آن نیازمند 3 میلیارد دلار دیگر هستیم. هر روز تاخیر در بهره برداری از فازهای پارس جنوبی ضررهای هنگفتی را به کشور وارد می کند.

شافعی ادامه داد: بنابراین به دنبال این هستیم تا از طریق فاینانسور نگذاریم کارهای اجرایی این فاز به کندی پیش برود.

وی با بیان اینکه در راستای تامین منابع مالی فاز 14 پارس جنوبی با شرکت سرمایه گذاری غدیر مذاکراتی اجرا شده گفت: با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری مورد نیاز در این فاز مشارکت باید به شکل کنسرسیومباشد. با شرکت سرمایه گذاری غدیر کارها را پیش خواهیم برد اما آمادگی مشارکت با دیگران را نیز داریم.

رئیس هئیت عامل ایدرو با تاکید بر اینکه این سرمایه گذاری از دید ملی قابل توجیه است، گفت: میعانات همراه با گاز فاز 14 روزانه 80 هزار بشکه است که قیمت سالانه آن 3.6 میلیارد دلار است.

شفیعی اضافه نمود: با وزارت نفت در خصوص تضمین بازپرداخت سرمایه گذاری مذاکره خواهیم کرد تا اینکه این سرمایه گذاری در ضمانت کار قرار گیرد یعنی تا مدتی سرمایه گذار صاحب میعانات خواهد بود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه از وجوه اداره شده ایدرو برای ایجاد صنایع دریایی صادرات گرا در حوزه دریای عمان سرمایه گذاری می شود گفت: ترکش برخی از واگذاری ها در کشتی سازی و صنایع دریایی به ایدرو می خورد با وجود آنکه صدرا چابهار واگذار شده اما این واگذاری به سامان نیست برخی معتقد به ورود مجدد ایدرو به این واگذاری ها هستند اما این مسئله گرفتاری های زیادی را برای ما به همراه دارد چون نمی دانیم چه اتفاقاتی در دو سال سپری شده از واگذاری روی داده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تاکید اکید داریم که سازمان های موجود باید به صنایع دریایی توجه کنند، گفت: حوضچه خشک ایزوایکو که چند ماه پیش بخشی از آن با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد برای تکمیل نیازمند 54 میلیارد تومان پول است.

شافعی با اشاره به اینکه برخی تصمیمات ناپخته کشور را با مشکلاتی روبرو کرده است گفت: سالهای زیادی طول کشید تا قانون صنایع دریایی توسط مجلس تصویب شد. دو سال نیز تهیه آیین نامه صندوق توسعه صنایع دریایی زمان برد که پیش بینی شده بود که 40 میلیارد تومان از منابع دولتی به این صندوق اختصاص یابد.

وی ادامه داد: اما با این حال فقط 5 میلیارد تومان به این صندوق اختصاص یافت که قرار بود از جاهای دیگر منابع مورد نیاز این صندوق تامین شود که البته این مهم محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه یک سال پیش موضوع تجمیع صندوق ها مطرح شد،گفت: خوشبختانه شورای نگهبان به تجمیع این صندوق ها اشکال وارد کرد اما برخی دوستان با پیگیری تعدادی از اشکالات را برطرف کردند با این حال در مشورتی که با وزیر صنعت داشتم نعمت زاده موافق تجمیع این صندوق ها نیست و معتقد است که صندوق ها باید با سازوکار جدیدی به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس هیئت عامل ایدرو با تاکید بر اینکه فعالیت این قبیل صندوق ها در صنعت خاص برای یک بازده زمانی ضروری است، گفت: باید به صنایع دریایی توجه شود و یکی از این مسیرها می تواند صندوق حمایت از صنایع دریایی باشد.

شافعی در انتها از اختصاص منابع ایدرو برای آموزش نیروی انسانی خبر داد و گفت: به نظر می رسدصنایع دریایی گرفتاری هایی در خصوص نیروی متخصص دارد اگر برنامه ریزی مشخصی ارائه شود امکان قانونی برای مساعدت وجود دارد.

منبع: تسنیم

به "فاز 14 پارس جنوبی از اولویت وزارت نفت خارج شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز 14 پارس جنوبی از اولویت وزارت نفت خارج شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید