مخالفت با صدور مجوز فعالیت شرکت فراوری پودر ماهی در قشم

به گزارش عینکی متفکر، مدتی است فعالیت های ساخت واحد صنعتی فراوری و تهیه خوراک دام و طیور آبزیان و فراوری پودر ماهی در محدوده اسکله کندالو سبب نگرانی مردم منطقه شده است.

مخالفت با صدور مجوز فعالیت شرکت فراوری پودر ماهی در قشم

مدیر محیط زیست منطقه آزاد قشم در گفت وگو با عینکی متفکر، پیرامون این موضوع اضافه نمود: در تاریخ 30 دی ماه سالجاری پاسخ به نامه مدیریت شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با موضوع درخواست یک شرکت خصوصی با موضوع احداث واحد صنعتی فراوری و تهیه خوراک دام و طیور آبزیان و فراوری پودر ماهی واقع در محدوده اسکله کندالو نظر کارشناسی خود را اعلام کردیم.

سید محمد هاشم داخته با بیان اینکه بر اساس طرح های بالادستی این سازمان و ضوابط استقرار ابلاغ داشت که جانمایی اجرا شده مورد تأیید نیست و هرگونه جانمایی و فعالیت شرکت مذکور ممنوع است، توضیح داد: بر اساس طرح جامع جزیره قشم مصوب سال 1371 شهر شیب دراز در آن منطقه مدنظر قرارگرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس طرح جامع گردشگری جزیره قشم مصوب سال 82 به منظور مشخص میزان تقاضا برای اماکن تفریحی، استراحتگاه و دیگر امکانات توسعه گردشگری، جانمایی شرکت مذکور در مجاورت سایت تفریحی و گردشگری اسکله کندالو قرار گرفته است.

داخته با اشاره به اینکه بر اساس طرح جامع ژئوپارک قشم و برنامه اجرایی آن مصوب سازمان علمی تربیتی فرهنگی ملل متحد در سال 1388، جانمایی اجرا شده در زون تفرج منطقه قرار گرفته است، اعلام کرد: سازمان منطقه آزاد قشم در سال 1390 نه سایت را به عنوان آثار طبیعی ملی در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسانده است که جانمایی اجرا شده در مجاورت دو سایت اثر طبیعی ملی خلیج دلفین ها و سایت اثر طبیعی ملی لاک پشت های پوزه عقابی قرار گرفته است.

مدیر محیط زیست منطقه آزاد قشم با بیان اینکه قرار دریافت جانمایی شرکت مذکور در مجاورت سایت طبیعی بین المللی اکو پارک هیچ توجیهی ندارد، توضیح داد: بر اساس بازنگری مجدد طرح جامع جزیره قشم در سال 1397 که با هدف بازخوانی طرح جامع فعلی قشم در تدوین طرح جامع حفاظت از معیشت جامعه محلی و منابع طبیعی و محیط زیست تا سال 1414 تهیه نموده است، جانمایی اجرا شده برای شرکت مذکور برخلاف برنامه ریزی ها و طرح های موجود در آن منطقه است.

وی اضافه نمود: تمامی طرح ها و برنامه ریزی های ذکرشده توسط سازمان منطقه آزاد قشم برای کل جزیره تهیه شده است و هرگونه واگذاری و نظارت در سایت های موجود در اختیار این سازمان است درحالی که متأسفانه ادارات استان و شهرستان خارج از سازمان منطقه آزاد قشم هیچ گونه شناخت و آگاهی از این طرح ها، مطالعات و جانمایی ها و برنامه ریزی ها ندارد.

داخته با تأکید بر اینکه طبق قانون اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان نباید در حوزه فعالیت سازمان منطقه آزاد قشم مجوز صادر کند، اضافه نمود: ازنظر سازمان منطقه آزاد قشم مجوز سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت مذکور لغو تلقی می گردد.

مدیر محیط زیست منطقه آزاد قشم مطرح کرد: بر اساس میانگین آمار 20 ساله سرعت باد در ایستگاه خشکی قشم تحت عنوان باد غالب منطقه در طول سال و در طول دوره آماری موردمطالعه، باد غالب جنوب غربی است و شدیدترین بادهای سالیانه در ایستگاه فرودگاهی 6.5 متر بر ثانیه و ایستگاه دریایی 12 متر بر ثانیه سرعت دارد پس با توجه به شدت باد غالب و جانمایی طرح مذکور، به راحتی تا شعاع 5 کیلومتری خود ازجمله روستای دیرستان، شهر شیب دراز، اسکله کندالو و شرکت های مستقر در محدوده اسکله و اکو پارک را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه از سال 1395 تاکنون با توجه به نامه اداره کل شیلات هرمزگان، در مورد استعلام صورت گرفته مبنی بر درخواست احداث واحدهای جدید پودر ماهی در شهرستان قشم مخالفت شده است، اعلام کرد: هیچ گونه مجوز فعالیت شرکت فراوری پودر ماهی از آن تاریخ تاکنون در جزیره قشم صادر نشده است.

دبیر: زهرا حبیب پور

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مخالفت با صدور مجوز فعالیت شرکت فراوری پودر ماهی در قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت با صدور مجوز فعالیت شرکت فراوری پودر ماهی در قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید