معتمد، مسئولیت پذیر و متخصص

به گزارش عینکی متفکر، بسیاری از چهره های سرشناس منطقه ای و فرامنطقه ای به عنوان نماینده و معتمد شهروندان در برطرف معضلات شهری و اجتماعی پیش گام و الگو هستند.

معتمد، مسئولیت پذیر و متخصص

همین ویژگی باعث جلب هرچه بهتر و بیشتر مشارکت های اجتماعی و مردمی می شود که تسریع در برطرف معضلات بخش های مختلف را به دنبال دارد. از سوی دیگر، انتخابات شوراکمک محله های پایتخت و فعالیت اعضای شوراکمک ها در عرصه های فرهنگی و اجتماعی از جمله موضوعاتی است که چهره های محبوب و مشهور نیز به آن حساس هستند. این اثربخشی دو سویه بهانه ای شد تا به گفت وگو با تعدادی از چهره های مطرح منطقه 9 درباره پنجمین دوره انتخابات شوراکمک ها بپردازیم.

  • شوراکمک های ناشناخته

می گویند شوراکمک، رسمی ترین و بزرگ ترین انجمن محله است پس چرا ما اهالی محل خبر نداریم! شوراکمک نهادی غیردولتی، غیرمتمرکز، غیرسیاسی، داوطلبانه، مشارکتی و خودگردان است که اعضای آن باید به صورت افتخاری فعالیت نمایند اما آیا توانسته اند به اهدافی که برایشان تعریف شده برسند؟ شورایاران منتخبان مردم برای اداره بهتر محله ها هستند. اما متأسفانه کمتر پیش می آید که مردم پیگیر مطالباتشان از منتخبان شوراکمک ها شوند. گاه حتی نام خانوادگی شورایاران محل را هم نمی شناسیم. مشکل کجاست؟ عدم تبلیغات شهرداری یا اطلاع رسانی ضعیف کاندیداهای شوراکمک و یا پیگیر نبودن اهالی؟ از سویی وظایف متنوع شورایاران بیانگر این نکته است که باید از تخصص و آگاهی لازم در امور شهری برخوردار باشند، تخصصی که در کنار همکاری و ارتباط مستقیم با اهالی قدیمی، پیشکسوتان، ساکنان، کاسبان و دلسوزان محله نتیجه می دهد. به امید روزی که این انجمن های محلی و مدنی بیشترین بازدهی را داشته باشند. سیدرسول امینی- نویسنده مجموعه های گذر از تهران قدیم

  • مسئولیت پذیرتر باشیم

محسن گروسی - پیشکسوت فوتبال

اداره کردن محله ها توسط ساکنان همان محله اتفاق مهمی است که باید با نظارت بیشتر و دلسوزانه انجام پذیرد. در واقع برگزیده شدن شوراکمک مسئولیتی همراه دارد که باید از آسیب یدک کشیدن یک عنوان اجتماعی یا سوءاستفاده از موقعیت به قصد منفعت شخصی به دور باشد. این شفافیت در عملکرد شوراکمک در گام نخست اعتماد شهروندان را به همراه دارد و در گام های بعدی مساعدت و وحدت همسایه ها و هم محله ای ها را. البته نیازسنجی و انتقادپذیری که به عقیده من از مهم ترین ویژگی های اعضای شوراکمک ها به شمار می آید نیز باید مد نظر قرار بگیرد. چراکه به کمک این ویژگی ها می توان به معنای واقعی هم یار شهر بود. این کمک گری باید در ساختار شهر به خوبی احساس شود تا به آن شعار معروف شهرداری پایتخت یعنی تهران، شهری برای همه نزدیک شد. درواقع، شورایاران نماینده ما هستند و در اصل این ما هستیم که با بیان مسائل و کاستی ها راستا به آنها را نشان می دهیم و راهنمایی شان می کنیم. پس نسبت به محله مان و مسائلش مسئولیت پذیرتر باشیم.

  • شورایار باید نخبه و باتجربه باشد

کامران شرفشاهی - نویسنده مجموعه کتاب های ادبی

به وجود آمدن شوراکمک ها از میان محله های پایتخت طرح خوب و تأثیرگذاری بوده که متأسفانه مانند بسکمک از طرح های پر زرق و برق شهری به شیوه مطلوب اجرا و پیگیری نشده است. به جرئت می توان مدعی شد 70 درصد شهروندان از وجود و کارکرد شوراکمک ها آگاه نیستند. این ناآشنا بودن اهالی با شوراکمک محله خود آسیب هایی را به همراه دارد که ناکارآمدی پیامد آن خواهد بود. شاید یکی دیگر از دلایلی که مانع از عملکرد مثبت شوراکمک ها می شود، عدم انتخاب اعضای شوراکمک از میان نخبگان و متخصصان مربوطه است. عده ای تأیید صلاحیت می شوند که البته در صلاحیت شان شکی نیست اما آنچه در نماینده و مدیر محله بودن حائز اهمیت است، در کنار صلاحیت عمومی، تخصص، تجربه و به نوعی نخبه بودن است. این ویژگی های بدیهی ای است که سطح بهره برداری از نظرات و پیشنهادهای سایر اهالی را به بالاترین میزان ممکن خواهد رساند و در نتیجه هدف اصلی تشکیل شوراکمک ها یعنی رسیدن به ساختار واقعی جامعه مدنی تحقق می یابد. ناگفته نماند که توجه به توانایی انجام فعالیت های گروهی باید از جمله معیارهای انتخاب باشد.

  • استفاده از ظرفیت نخبه های محلی

کامران شرفشاهی - نویسنده مجموعه کتاب های ادبی

متأسفانه شناخت چندانی از شوراکمک ها و وظایف و ساختار آنها ندارم و اصلاً نمی دانم برای چه کارهایی باید به آنها مراجعه کرد. تا به حال هم پیش نیامده که برای انجام کاری به شوراکمک محله ام مراجعه کنم و اصلاً نمی دانم کجا هستند و چطور می شود به آنها دسترسی پیدا کرد. نمی دانم مشکل از من است یا این به کم کاری خود شوراکمک ها بر می شود که شناختی از آنها ندارم. می گویند کار شوراکمک ها حل مسائل محله است، اما نمی دانم چه مسائلی را حل نموده اند که بخواهم درباره عملکردشان نظر بدهم. اگر هدف حل مسائل مردم محله باشد هر کمک و همکاری ای که از دستم برآید حاضرم انجام بدهم، اما تابه حال کسی از من برای همکاری و کمک به حل مسائل دعوت ننموده است. فکر می کنم شوراکمک ها هنوز برای خیلی از مردم شناخته شده نیستند و ضروری است تا ارتباط آنها با مردم به ویژه با چهره ها و نخبه های محلی بیشتر و بهتر شود. شورایاران برای حل مسائل محله می توانند بهتر و بیشتر از ظرفیت نخبه ها و افراد سرشناس محلی استفاده نمایند. به هر حال اگر هدف شوراکمک ها کمک و خدمت رسانی به مردم و محله ها است امیدوارم در کارشان پیروز باشند.

منبع: همشهری آنلاین

به "معتمد، مسئولیت پذیر و متخصص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معتمد، مسئولیت پذیر و متخصص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید