هشدار سازمان ملل نسبت به نشت پسماند رادیواکتیو به اقیانوس آرام

به گزارش عینکی متفکر، تهران - خبرنگاران - آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از نشت مواد رادیواکتیو از گنبد بتنی حاوی پسماندهای انباشته شده از آزمایش های اتمی آمریکا، به اقیانوس آرام، ابراز نگرانی کرد.

هشدار سازمان ملل نسبت به نشت پسماند رادیواکتیو به اقیانوس آرام

گوترش در جمع دانشجویان کشور فیجی، از این گنبد که در جزیره مرجانی انوتاک در جزایر مارشال واقع شده با عنوان تابوتی برجای مانده از آزمایشات اتمی دوره جنگ سرد در اقیانوس آرام، یاد کرد و با اشاره به انفجارات اتمی آمریکا و فرانسه در منطقه، از قربانی شدن اقیانوس آرام در گذشته گفت.

این انفجارها باعث شد تا بسیاری از ساکنان جزایر مارشال به ناچار خاک آبا و اجدادی خود را ترک نمایند و هزاران نفر دیگر از آنان را در معرض ذرات رادیواکتیو قرار داد.

گوترش که با هدف افزایش آگاهی ها در خصوص مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی به اقیانوس آرام جنوبی سفر نموده، در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که ساکنان جزایر این اقیانوس هنوز برای مقابله با پیامدهای ناشی از آزمایشات اتمی به یاری احتیاج دارند.

به گفته دبیر کل سازمان ملل، این آزمایشات اثرات قابل توجهی بر سلامت افراد گذاشته و آب بعضی مناطق را مسموم نموده است.

به گزارش الجزیره، گنبد مذکور که ضخامتی 45 سانتیمتری دارد، در اواخر دهه 70 میلادی بر روی بقایای رادیواکتیو برجای مانده از انفجارهای اتمی که در چاله ای دفن شده بودند، ساخته شد.

اما از آن جایی که بخش تحتانی این چاله هیچگاه پوشانده نشد، همیشه نگرانی هایی نسبت به نشت پسماند اتمی به اقیانوس وجود داشته است.

علاوه بر آن، با گذشت زمان ترک هایی بر دیواره این گنبد به وجود آمده و خطر آن وجود دارد که این سازه در اثر برخورد یک طوفان گرمسیری درهم بشکند.

علمی**9418**1485

منبع: ایرنا

به "هشدار سازمان ملل نسبت به نشت پسماند رادیواکتیو به اقیانوس آرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار سازمان ملل نسبت به نشت پسماند رادیواکتیو به اقیانوس آرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید