کرونا عاملی برای بهره مندی موزه ها از ظرفیتهای فضای مجازی است

به گزارش عینکی متفکر، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، کرونا عاملی برای بهره مندی موزه ها از ظرفیتهای فضای مجازی است.

کرونا عاملی برای بهره مندی موزه ها از ظرفیتهای فضای مجازی است

در سومین جلسه کارگروه نمایشگاه راه ابریشم آنالیز شد

سومین نشست نمایشگاه سیار مشترک راه ابریشم با هماهنگی دفتر منطقه ای یونسکو در آسیای مرکزی در آلماتی درخصوص پروژه مشترک میراث جاده ابریشم: کریدورهای افغانستان، ایران و آسیای مرکزی و با حمایت اتحادیه اروپا به صورت برخط (آنلاین) برگزار گردید و مدیران و معاونان موزه های هفت کشور عضو در این گروه شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان با حضور نمایندگان مرکز مطالعات بین فرهنگی و منطقه ای دانشگاه کپنهاک، کمیته بین المللی نمایشگاه ها ایکوم (ICOM-ICEE) و رئیس یونسکو منطقه آسیای مرکزی شاخه آلماتی و رییس هیات همکاری اتحادیه اروپا در منطقه آسیای مرکزی مستقر در قزاقستان به گفتگو پرداختند.

در این نشست فرایند برگزاری نمایشگاه مجازی مشترک، راهکارهای برپایی نمایشگاه سیار میراث جاده ابریشم ، ایجاد شبکه بین موزه های ملی شرکت کننده با هدف توانمند سازی به وسیله آموزش های برخط و تبادل تجارب پیروز با برگزاری کارگاه های آموزشی مورد آنالیز نهاده شد.

کریستا پیکات، رئیس یونسکو شاخه آلماتی با اشاره به نقش موزه ها در توسعه فرهنگی اشاره نموده و همه گیری کووید 19 را عاملی برای بهره مندی بیشترموزه ها از ظرفیت های فضای مجازی در رویارویی با مخاطبان جدید اعلام و برحمایت یونسکو در تقویت ارتباطات موزه ای تاکید نمود.

پس از اعلام نظر یوهانس استنباک مادسن، رئیس همکاری مشترک اتحادیه اروپا در منطقه آسیای مرکزی در قزاقستان نیز بر پشتیبانی و راهبرد اتحادیه اروپا از نمایشگاه میراث جاده ابریشم؛ آنتونیو رودریگوز، رئیس هیأت مدیره نمایشگاه های متقابل در کمیته بین المللی موزه ها (ایکوم) درباره آنالیز چالش ها، تهدیدها و فرصتهای پیش آمده ناشی از کوید 19 در موزه ها و لزوم تغییرات در ادامه فرایند فعالیت این نهادهای فرهنگی صحبت کرد.

پروفسور اینگلف توسن، رئیس دپارتمان گروه مطالعات بین فرهنگی و منطقه ای دانشگاه کپنهاک طرح محتوایی نمایشگاه مشترک میراث جاده ابرایشم را به اشتراک گذاشت.

همچنین جبرییل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران نیز عملکرد پیروز موزه های ایران در دوران شیوع کرونا از جمله انتشار زود هنگام پروتکل ویژه بازید، کوشش برای جذب مخاطبِ بیشتر در رسانه های اجتماعی، بارگذاری اطلاعات در پلتفرم موزه، برگزاری توربازدید مجازی زنده در نوروز 1399 را برای همتایان خود به اشتراک گذاشت.

او به افزایش بازدیدهای مجازی روزانه در تورهای مجازی نوروز سال جاری نسبت به بازدیدهای حضوری در سالهای گذشته و ادامه بازدیدها از نمایشگاه های بین المللی در حال نمایش مانند اسپانیا و چین در موزه ملی به صورت اشاره نمود و از شروع انجام مقدمات برگزاری نمایشگاهِ چین به وسیله فضای مجازی توسط موزه ملی ایران تاکید نمود.

وی همچنین درباره نتایج مثبت تغییر نحوه تعاملات موزه ملی ایران با سایر موزه های دنیا در برگزاری نمایشگاه های مشترک، برگزاری وبینارها و بهره مندی از ظرفیتهای فضای مجازی صحبت کرد.

وی معرفی آثار موزه ای موزه ملی ایران به صورت مجازی در دوران کرونا را از دیگر فعالیتهای این موزه از زمان شیوع همه گیری کرونا دانست و بر تدوین پروتکل های ویژه بازدید در موزه توسط موزه ملی ایران به عنوان یکی از نخستین موزه های کشور تاکید نمود.

نخستین کارگروه نمایشگاه سیار مشترک راه ابریشم 27 خرداد 1398 درپایتخت قزاقستان در راستای حفاظت از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، افزایش و ترویج آگاهی نسبت به میراث فرهنگی راه ابریشم و استفاده از صندلی میراث فرهنگی به عنوان ابزار توسعه پایدار برگزار گردید.

منبع: همگردی

به "کرونا عاملی برای بهره مندی موزه ها از ظرفیتهای فضای مجازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا عاملی برای بهره مندی موزه ها از ظرفیتهای فضای مجازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید