کرونا و روایت عینی از تشویش در کاخ سفید

به گزارش عینکی متفکر، پیتر نیکولاس* خبرنگار حوزه کاخ سفید نشریه آتلانتیک در گزارشی، جدی نبودنِ کاخ سفید در رعایت پروتکل های بهداشتی، حتی پس از ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا را مورد اشاره قرار داده است. وی در این رابطه می نویسد:

کرونا و روایت عینی از تشویش در کاخ سفید

صبح روزی که ترامپ به دلیل ابتلا به کرونا به بیمارستان والتر رید منتقل شد، من در کاخ سفید حضور داشتم. من شاهد حضورِ بدون ماسک تعداد زیادی از کارکنان کاخ سفید بودم. هیچکدام از آن ها کوچکترین توجهی به پروتکل های بهداشتی نداشتند. آن ها با رسانه های مختلف، بدون استفاده از ماسک سخن می گفتند. کارکنان و مسوولان کاخ سفید در حالی که هیچگونه ماسکی بر صورت نداشتند تجمع می کردند و با یکدیگر به صورت خصوصی صحبت می کردند. این شرایط یک فاجعه تمام عیار است.

به گزارش عینکی متفکر، زمانیکه من در ماه آگوست امسال میلادی از کاخ سفید بازدید کردم، هیچ کس در ورودی های امنیتی، میزان تب مرا کنترل نکرد و به طور کلی هیچگونه پروتکل بهداشتی در این رابطه رعایت نشد. دقیقا پس از اینکه معین شد ترامپ به ویروس کرونا مبتلا شده نیز این شرایط بار دیگر تکرار شد. من خیلی راحت و بدون اینکه کسی کنترل بهداشتی خاصی را اجرا کند، وارد کاخ سفید شدم.

من در ماه های گذشته، دست کم دو گزارش در خصوص خطری که رئیس جمهور آمریکا را در زمینه ابتلا به ویروس کرونا تهدید می نماید، به نگارش درآورده ام. من به طور خاص در خصوص روزنامه نگاران و عینکی متفکری که با وی سفر می نمایند و یا در خصوص شرایط داخل کاخ سفید و خطر آن ها برای رئیس جمهور آمریکا و ابتلای احتمالی اش به ویروس کرونا نوشته ام. به نظر می رسد ابتلای ترامپ به ویروس کرونا را باید نتیجه بی احتیاطی های مقام های ارشد دولت وی، مخصوصا در کاخ سفید در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتیِ مبارزه با ویروس کرونا قلمداد کرد. با این همه، هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر اصلاح رویه های غلط وجود ندارد. کاخ سفید در زمینه مقابله با ویروس کرونا، همچنان مثل گذشته در حال کوتاهی کردن است. ترامپ پس از ابتلا به کرونا، کاخ سفیدی را ترک کرد که انگار هیچ درسی در زمینه مقابله با ویروس کرونا از گذشته نگرفته است.

تا جایی که من می توانم بگویم، در مجموعه کاخ سفید و در بخش مطبوعاتی آن، چند کارمند در حالیکه ماسک بر صورت دارند دیده می شوند و به امور روزانه رسیدگی می نمایند. این در حالی است که مثلا در ماه آگوست، وقتی من به این قسمت نیز مراجعه کردم، هیچ کدام از کارمندان، ماسک بر صورت نداشتند.

امروز، استفاده از ماسک، ضروری تر از همواره به نظر می رسد. با این حال، یک مقام ارشد کاخ سفید جلوی چشمان من به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: استفاده از ماسک در مجموعه کاخ سفید، یک انتخاب شخصی است. لری کودلاو مشاور ارشد مالی دونالد ترامپ، در جریان کنفرانس مطبوعاتی که در کاخ سفید برگزار گردید، به نحو واضحی ازپوشیدن ماسک طفره می رفت و می گفت سعی می نماید از ماسک استفاده نکند تا دیگران صدای وی را بهتر بشنوند. وی تاکیدکرد که فاصله خود از دیگران را حفظ خواهد نمود. تنها زمانی که یک خبرنگار از وی خواست تا با زدن ماسک، الگویی برای دیگر اعضای جامعه باشد، وی اقدام به استفاده از ماسک کرد.

هنگامی که من امروز در کاخ سفید بودم و رئیس کارکنان کاخ سفید مارک میدوز با عینکی متفکر صحبت می کرد، وی از ماسک استفاده ننموده بود. زمانی که میدوز بدون رعایت هرگونه پروتکل بهداشتی با عینکی متفکر سخن می گفت، این نکته تا حد زیادی روشن شد که کجایِ کارِ دولت آمریکا در مقابله موثر با ویروس کرونا اشتباه است. میدوز وقتی سخنان خود را شروع کرد، هیچ اشاره ای به ابتلای چهل و پنجمین رئیس جمهورآمریکا به ویروس کرونا نکرد. در عوض، وی به آمار های ماهانه ایجاد شغل در آمریکا اشاره داشت که کاملا معین بود هدف از این موضع گیری، کوشش جهت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. میدوز به نحو عجیب و غریبی از پروتکل هایی صحبت می کرد که باید اجرا شوند و سلامت افراد با اجرای آن ها تضمین گردد. میدوز باز هم همان حرف های تکراری همیشگی را بر زبان آورد که کاخ سفید از همان روز های ابتدایی، قویا جهت مقابله با ویروس کرونا فعال بوده و مرتب اقدام به آزمایش گیری می نماید.

البته که ترامپ هم مکررا از این لفاظی ها می کرد و می نماید. میدوز تمام کوشش خود را می کرد تا مبادا با موضع گیری هایش، موجبات ناراحتی و انتقاد ترامپ را فراهم آورد. در داخل ساختمان کاخ سفید، شرایط به شدت متشنج به نظر می رسید. یک مقام اسبق دولت آمریکا که به شرط ناشناس ماندن سخن می گفت به من گفت: وی شدیدا نگران است، زیرا او نیز با مقام های ارشد کاخ سفید در ارتباط بوده است و محتمل است مبتلا شده باشد. وی گفت که می خواهد هر چه سریع تر آزمایش کرونا بدهد. انسان های بیشتری در کاخ سفید در حال مبتلا شدن به ویروس کرونا هستند. پیش از این اخباری منتشر شده که هوپ هیکس مشاور ارشد ترامپ به کرونا مبتلا بوده و همه را به این ویروس مبتلا نموده است. امروز، یک مسوول مطبوعاتی کاخ سفید به همراه چند روزنامه نگار نیز از ابتلای خود به ویروس کرونا خبر دادند.

تا زمانی که کاخ سفید مساله شیوع ویروس کرونا را جدی نگیرد، هرکسی در خطر خواهد بود و حتی کاخ سفید نیز جای امنی نخواهد بود. ترامپ ماه ها در خطر ابتلا به ویروس کرونا بوده است. نه هشدار های قبلی من به عنوان یک خبرنگار کارساز بودند و نه هشدار های فعلی من. به نظر نمی رسد که کاخ سفید تمایلی به تغییر رویکرد خود در این زمینه داشته باشد و همچنان بایستی منتظر تبعات وخیم این اقدام و رویکرد آن بود.

*نویسنده: پیتر نیکولاس، وی خبرنگار حوزه کاخ سفید نشریه آتلانتیک است.

منبع: فرارو

به "کرونا و روایت عینی از تشویش در کاخ سفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و روایت عینی از تشویش در کاخ سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید