یادداشت، واکنش اردوغان به تحریم آمریکا چه خواهد بود؟

به گزارش عینکی متفکر، تحریم های نظامی آمریکا علیه ترکیه، نمونه جدیدی از تصمیماتی است که می خواهد ترکیه را وادار کند در خصوص استراتژی سیاست خارجی خود در برابر آمریکا، تجدید نظر کند.

یادداشت، واکنش اردوغان به تحریم آمریکا چه خواهد بود؟

به گزارش گروه بین الملل عینکی متفکر دونالد ترامپ، با امضای اسناد بودجه دفاعی سال 2020 میلادی و تصویب بندهای مرتبط با تحریم دفاعی ترکیه حرف آخر را زد و نشان داد تمام آن ژست ها و لبخندهایی که در برابر دوربین ها نشان داده و اعلام نموده بود که با اردوغان، روابط خوب و مطلوبی دارد بخشی از دیپلماسی نمایشی اوست و ارتباطی با دنیای واقعی ندارد.

بر اساس اسنادی که توسط کارشناسان عالیرتبه وزارت دفاع آمریکا تهیه شده، قرار است در سال 2020 میلادی علاوه بر آن که ترکیه از پروژه فراوری قطعات مشترک جنگنده نسل پنجم اف 35 کنار گذاشته گردد، در برابر این کشور موضع گیری مستحکم دیگری انجام داده و علیه همکاری مالی بزرگ روسیه و ترکیه در پروژه ترک استریم موضع گیری صورت بگیرد و تمام شرکت های روسی و ترکی مرتبط با این پروژه، شامل تحریم های قانون کاتسا شوند.

یعنی همان تصمیم زورگویانه که واشنگتن اسم آن را قانون گذاشته و بر اساس آن تشخیص می دهد هر کشوری که در چارچوب تعریف گسترده دشمنان آمریکا قلمداد گردد، اجازه ندارد با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند و در صورت امضای هرگونه قرارداد مالی و دفاعی، هر دو طرف باید مورد تحریم آمریکا قرار بگیرند.

مواضع هماهنگ اما به ظاهر متفاوت

پس از آن که مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست نانسی پلوسی و ابتکار عمل سناتورهای دموکرات، علیه ترکیه موضع گیری نموده و موضوعات مهمی همچون به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه و تحریم آمریکا را در دستور کار قرار داد، این تصور به دستگاه دیپلماسی ترکیه دست داد که تیم ترامپ به شکلی متفاوت می اندیشد و این تصمیمات، بخشی از دعواهای داخلی جمهوریخواهان و دموکرات ها است که ارتباطی با ترکیه ندارد و جای نگرانی نیست.

حتی وقتی که گروهی از سناتورهای جمهوری خواه رفیق گرمابه و گلستان ترامپ همچون لیندسی گراهام به صف مخالفین ترکیه پیوستند، آنکارا به دنبال آن بود که رضایت خاطر آنها را فراهم کند و به همین منظور اردوغان در سفر به نیویورک، رسماً با سناتور گراهام ملاقات کرد تا او را راضی کند که دست از انتقاد علیه ترکیه بردارد و در خصوص حمله ارتش تحت امر اردوغان به شمال سوریه، موضعگیری نکند.

اما با اقدام دیروز ترامپ، باید گفت: تحریم های نظامی آمریکا علیه ترکیه، نمونه جدیدی از تصمیماتی است که می خواهد ترکیه را وادار کند در خصوص استراتژی سیاست خارجی خود در برابر آمریکا، تجدید نظر کند.

آرون استین، از کارشناسان متخصص ترکیه شناس آمریکا، اعلام نموده که دونالد ترامپ، نمی توانست بیش از این از ترکیه و اردوغان دفاع کند.

او به دنبال آن بود تا جایی که ممکن است لطمه به روابط واشنگتن و آنکارا وارد نگردد و دولت اردوغان در همان مسیری که می خواهد پیش برود.

به گفته این کارشناس، تحرکات ترکیه در شرق مدیترانه و همچنین موضوعاتی که از پیش مورد آنالیز قرار گرفته بود یعنی خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه، پایان جمعی از کارشناسان پنتاگون و وزارت خارجه را به این اجماع نظر رساند که همگی ترامپ را قانع کردن نمایند تا در سند بودجه 2020 پنتاگون، در هر دو حوزه دفاعی و همکاری مالی با روسیه، ترکیه تحت فشار قرار بگیرد.

ترکیه چه خواهد نمود؟

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، دیشب خاطرنشان کرد که در مقابل تحریم های آمریکا سکوت نخواهد نمود و ترکیه نیز مقابله به مثل نموده و تحریم هایی اعمال خواهد نمود. اما واقعیت این است که اردوغان در مقایسه با دیگر موضع گیری های تندی که در حوزه سیاست خارجی از خود نشان داده، در برابر ترامپ، احتیاط بیشتری به خرج داده و دست به عصا حرکت نموده است. اما چرا؟

در پاسخ به چرایی این ماجرا باید گفت:

1. اردوغان ترس و هراسی جدی و حیاتی از مسئله تحویل داده نشدن هواپیمای جنگنده اف 35 ندارد و می تواند هواپیماهای لازم را از روسیه بخرد.

2. ترکیه غیر از ابزارهایی همچون پایگاه نظامی انجرلیک و ایستگاه راداری کورجیک، امکانات و ابزارهای چندانی برای مقابله با آمریکا در دست ندارد.

3. سومین و مهمترین دلیل احتیاط و دست به عصا بودن اردوغان در برابر آمریکا این است که او به شدت از تحریم مالی و شوک دلاری هراس دارد و نمی خواهد ترامپ را بر سر خشم بیاورد.

با توجه به اهمیت موضوع دیپلماسی انرژی در سیاست خارجی ترکیه، تامین گاز ارزان و برخوردار شدن از درآمدهای ترانزیت گاز روسیه به اروپا، قابل پیش بینی است که اردوغان، حفظ منابع حیاتی ترک استریم را بر بسیاری از مسائل پیرامونی دیگر ترجیح دهد.

در چنین شرایطی است که اردوغان به سوی انتخاب گونه ای از موازنه محافظه کارانه پیش می رود. به این معنی که از طرفی مراقب است تا ترامپ، ترکیه را دچار شوک دلاری نکند و در همان جایی که هست بایستد و از دیگر سو با روسیه در پروژه ترک استریم، استراتژی دفاعی، مبادلات تجاری، توریسم و انرژی هسته ای به همکاری های خود ادامه دهد.

یادداشت: محمد علی دستمالی

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "یادداشت، واکنش اردوغان به تحریم آمریکا چه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، واکنش اردوغان به تحریم آمریکا چه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید