4 کتاب برای روشن کردن شب یلدا

به گزارش عینکی متفکر، سال ها پیش تب و تاب شب یلدا به پختن مافین های شکلاتی اناری، طراحی ناخن های هندوانه ای، ژله های چند رنگ یلدایی و هندوانه های حکاکی شده نبود. همه دور هم جمع می شدیم و با ناخنک زدن به طبق های لبو، کدو حلوایی و آجیل دل به قصه های پدربزرگ و مادربزرگ می دادیم. هرچه که باشد یلدا برای ما از مهمترین و زیباترین اعیاد باستانی به حساب می آید. نیاکان ما این شب را با دور هم بودن گرامی داشتند. اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و از کنار هم بودن لذت می برند. در آیین این شب طولانی علاوه بر خوردن آجیل، هندوانه، انار و شیرینی یکی از تفریحات یلدایی قصه گویی و کتاب خواندن است. با ما همراه باشید تا نگاهی به این جشن کهن بیندازیم و کتاب های مناسب شب یلدا را به شما معرفی کنیم تا قصه های دیرینش را بیشتر بشناسید.

4 کتاب برای روشن کردن شب یلدا

یلدای روشن

شب یلدا، طولانی ترین شب سال و یکی از بزرگترین جشن های ایرانیان است. ایرانیان همواره شیفته شادی و جشن بوده اند و این جشن ها را با روشنایی و نور می آراستند. آن ها خورشید را نماد نیکی می دانستند و در جشن هایشان آن را ستایش می کردند. در درازترین و تیره ترین شب سال، ستایش خورشید نماد دیگری می یابد. مردمان سرزمین ایران با بیدار ماندن، طلوع خورشید و سپیده دم را انتظار می کشند تا خود شاهد دمیدن خورشید باشند و آن را ستایش نمایند. خوردن خوراکی ها و مراسم دیگر در این شب بهانه ای است برای بیدار ماندن.

ضرب المثل ها و قصه هایشان

در روزگاری که تمام نمادهای فرهنگی دریک لوح فشرده و یا یک وسیله دیجیتالی کوچک خلاصه شده و به خورد نوجوان و جوانان امروز داده می گردد، تلاشی ضروری است تا حتی به کوتاهی خواندن حکایتی، قصه کوتاهی و یا حتی ضرب المثل از یادرفته ای به گذشته برگردیم. به روزگارانی که مردمان ما بر سر عهد خود تا پای جان می ایستادند. و یا در ازای مویی خرد، سرمایه ای کلان به هم قرض می دادند. به روزگاری که سیر از گرسنه خبر داشت و پهلوانی از قهرمانی مهمتر بود.

کتاب حاضر تلاشی کوچک برای نشان دادن و شناساندن فرهنگ و زبان ایرانی و فارسی به نوجوانان این مرز و بوم است. در این مجموعه سعی شده تا داستانهایی با مضامین اخلاقی، عبرت اموز و گاهی با مایه های طنز آمیز از ضرب المثلهای فارسی گردآوری گردد. این داستانهای عامیانه در طول سالها سینه به سینه از نسلهای دور به ما رسیده اند. برخی از آنها توسط شاعران و بزرگان نقل شده و برخی دیگر برگرفته از حافظه جمعی و فرهنگی ما ست.

عاشقانه های حافظ

انس و الفت با حافظ در وجود خیلی از ما ایرانیان نهادینه شده است. پرداختن به غزلیات حافظ و استفاده از این اشعار برای خلق آثار ادبی و هنری، از گذشته دستمایه مشتاقان بوده و ارائه آثار متفاوت در این زمینه مصداقی بر همین ادعاست. یکی از بارزترین وجوه غزلیات حافظ، عشق نابی است که به زیبایی تمام در قالب سروده های عاشقانه جلوه گری نموده و جاودانه شده است. بی شک خواندن غزلیات عاشقانه حافظ، شور و حالی در ذهن و قلب خواننده ایجاد می نماید اما شنیدن این غزلیات با نوایی دلنشین خالی از لطف نیست.

در نسخه صوتی موسسه نوین کتاب گویا، 22 غزل از عاشقانه ترین های حافظ انتخاب و با صدای دلنشین احمدرضا احمدی و موسیقی زیبای داریوش دولتشاهی ارائه شده است.

جشن های ایرانیان

از وقتی که بشر به حساب زمان و شماره روزها پرداخت، از آنجا که زندگی اش همراه با تحولات و رخدادهایی بود که گاه فقط یک بار و گاه به صورت دوره ای و سالانه به وقوع می پیوستند، این زمان ها، روزها و دوره ها را به گرامی داشت آن رخدادها اختصاص داد.

به این صورت وی در هر جامعه ای که بوده، پیوسته روزها یا دوره هایی خاص، متمایز از روزهای عادی، را برای برگزاری یا بازآفرینی آیینی یا استقبال از فصل ها و مناسبت های کشاورزی، دینی، یا اجتماعی گرامی داشته است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "4 کتاب برای روشن کردن شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 کتاب برای روشن کردن شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید