اختصاص یک میلیارد ریال به مرمت بنای والی کهره هلیلان

به گزارش عینکی متفکر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از اختصاص یک میلیارد ریال در جلسه شورای برنامه ریزی هلیلان به مرمت بنای والی کهره اطلاع داد.

اختصاص یک میلیارد ریال به مرمت بنای والی کهره هلیلان

عبدالمالک شنبه زاده در گفت وگو با عینکی متفکر، با اعلام این خبر اظهار کرد: 2 میلیارد ریال نیز از اعتبارات ملی به مرمت این بنا اختصاص یافته و در صورت وجود سرمایه گذار این عمارت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

وی با قدردانی از توجه استاندار به موضوع گردشگری و میراث فرهنگی گفت: شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی در سال 96 خدماتی را برای مرمت این عمارت تصویب و به پیمانکار ابلاغ کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام، بوته کنی و برچیدن خار و خاشاک محوطه دور ریختن و از میان بردن گیاهان خشک عمارت والی کهره ، تسطیح و رگلاژ محوطه، خاکریزی محوطه و باغچه ها و سایر محل های مورد احتیاج، پی کنی محل باغچه ها - کانال آب - داخل حوض و سایر محل های مورد احتیاج و پی چینی محل های کنده گردیده 30 مترمکعب، بلوک گذاری اطراف باغچه ها، پی چینی کف معابر 80 مترمکعب، اجرای کف سازی معابر با سنگ و بندکشی محل های مورد احتیاج را از جمله فعالیت های سال گذشته میراث فرهنگی در این بنای تاریخی عنوان نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام تهیه و اجرای قیر اندود و عایق کاری بام ها و حوض و سایر محل های مورد احتیاج، ساماندهی و اجرای عملیات مرمت لبه های بام و قرنیز و سایر محل های مورد احتیاج با آجر سنتی ، بنای باسنگ مالون در کانال انحراف آب همراه با ماهیچه و بندکشی، اجرای بتن روی کانال و سایر محل های مورد احتیاج، اجرای هره چینی با آجر چهار گوش ختایی در مسیرهای محوطه سازی، آجر فرش بخش های از محوطه سازی و بندکشی آن بصورت کامل، بندکشی در سکو جنوبی و پلکان ها و اطراف کانل و استخر، اجرای اندود سفید در عمارت، آجر فرش و سنگ فرش به همراه بندکشی در کف عمارت بصورت کامل، اندود کاه گل در محل های مورد احتیاج عمارت، ساماندهی و تهیه و نصب ناودان های عمارت، ساماندهی و کفسازی ایوان جنوبی با آجر چهارگوش در کنارها و اطراف درختان از دیگر فعالیت های انجام گرفته در این بنای تاریخی است.

وی تهیه و ساخت و اجرای چارچوب فلزی به صورت کامل، تخریب و در آوردن قسمت های فرسوده بنا و در آوردن اندود کاهگل دیوارها سقف ها همراه با گچ آن و سایر محل های بصورت کامل را از دیگر کارهای انجام گرفته در این بنا بیان کرد و گفت: عمارت والی کهره با مجموعه بناها شامل دو بنای زیباست که دولت سرا و محل حکمرانی و والی گری علیرضاخان ابوقداره ملقب و معروف به شهاب الدوله، فرزند حسینقلی خان والی پشت کوه، و عبدالحسین خان ابوقداره آخرین والی محلی منطقه هلیلان و مناطق تابعه آن بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام با بیان این که بنای شمالی دارای معماری ساده تر اما قدمت بیشتر است، توضیح داد: عمارت والی نشین دارای چهار عدد ستون روی ایوان بیرونی با نقش های گچ بری انسانی، حیوانی و گیاهی بر روی سرستون هاست و دو عدد گچ بری طاووس که رنگ آمیزی گردیده و در ایوان بیرونی به صورت قرینه بر سردر ورودی اتاق های شرقی و غربی نصب گردیده اند زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است. سقف این بناها از چوب است.

شنبه زاده یادآور شد: این بنای تاریخی عمارت کهره به شماره 26011 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اختصاص یک میلیارد ریال به مرمت بنای والی کهره هلیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص یک میلیارد ریال به مرمت بنای والی کهره هلیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید