عبور جهانبخش از کریم باقری

به گزارش عینکی متفکر، جهانبخش قدم در مسیر بازیکنانی چون دژاگه، تیموریان و کریم باقری گذاشته. هر چند او در بدو حضور، رکورد باقری را شکسته و منتظر گذشت هفته های بعدی است تا به آمار آندو و در فصل بعد، اشکان دژاگه برسد.

عبور جهانبخش از کریم باقری

به گزارش عینکی متفکر، امیر اسدی، علیرضا جهانبخش، با حضور 20 دقیقه ای مقابل واتفورد به چهارمین بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد که بازی در لیگ برتر را تجربه نموده است. نخستین بازیکن ایرانی حاضر در لیگ برتر کسی نبود جز کریم باقری. هافبک تیم ملی در دهه های 70 و 80 شمسی که سال 2000 و بعد از یک فصل بازی با پیراهن النصر امارات به انگلیس کوچ کرد تا برای چارلتون اتلتیک، یک هافبک ایده ال باشد. هافبکی که با توجه به تعدد گل های ملی اش و البته تجربه بازی در بوندس لیگا مورد توجه چارلتون نهاده شد تا کار خارق العاده ای را در ترکیب این تیم انجام بدهد. باقری آن فصل با قراردادی به ارزش 400 هزار پوند که در آن مقطع ارزش فراوانی هم داشت پا به استادیوم ولی پرید گذاشت.

مدیران باشگاه چارلتون و سرمربی این تیم-آلن کربیشلی- برای حضور باقری در انگلیس لحظه شماری کردند اما این استقبال آنها با دقایق بازی کریم در لیگ برتر به هیچ وجه همخوانی نداشت. حاصل یک فصل حضور باقری در چارلتون اتلتیک، تنها یک بازی مقابل ایپسویچ تاون بود. کریم 17 دقیقه برای چارلتون بازی کرد و در انتها نخستین فصل از قرارداد سه ساله اش با این باشگاه انگلیسی به ایران برگشت تا پیراهن پرسپولیس را در لیگ برتر بپوشد.

بعد از باقری، آندرانیک تیموریان دومین بازیکن ایرانی تاریخ لیگ انگلیس بود. البته لیگ برتر و بالاترین سطح رقابت های باشگاهی در این کشور. تیموریان بعد از درخشش در جام جهانی 2006، از ابومسلم به بولتون منتقل شد تا بازی زیر نظر سام آلاردایس را تجربه کند. آندو در نخستین فصل حضور در انگلیس، 17 بازی در لیگ برتر انجام داد و 825 دقیقه در زمین بود. او در فصل دوم، تنها 3 بار فرصت حضور در زمین را پیدا کرد و روی هم 78 دقیقه در ترکیب بولتون نهاده شد.

انتقال تیموریان به فولام در فصل 2009-2008 انجام شد. او البته در این باشگاه چندان مورد استفاده قرار نگرفت و فقط یک بازی 8 دقیقه ای انجام داد. آندو به بارنزلی قرض داده شد و در بازگشت هم تنها یک بار روی نیمکت فولام در لیگ برتر نشست. او روی هم در لیگ برتر، 21 بازی انجام داد و 911 دقیقه در زمین حضور داشت تا حداقل رکورد بهتری نسبت به کریم باقری در کارنامه او و فوتبال ایران ثبت گردد.

اشکان دژاگه سومین بازیکن ایرانی حاضر در لیگ برتر بود. او بعد از درخشش با پیراهن هرتابرلین و ولفسبورگ، با قراردادی 2،5 میلیون پوندی به فولام رفت تا هم دومین بازیکن ایرانی تاریخ این باشگاه باشد و هم یکی از گرانقیمت ترین ها. او دو فصل عضو فولام بود. ابتدا فصل 2013-2012 که 22 بازی انجام داد و و دومی هم فصل بعد از آن که 21 بار برای فولام به میدان رفت.

اشکان روی هم 43 بار در لیگ برتر بازی کرد، 2490 دقیقه در زمین بود و 5 گل هم به ثمر رساند. 3 گل بیشتر از آندو که موفق گردیده بود دو بار دروازه حریفان بولتون را باز کند. دژاگه بعد از حضوری موفق در فولام تصمیم گرفت به لیگ ستارگان قطر کوچ کند و با قراردادی بالغ بر 6 میلیون یورو پیراهن العربی را بپوشد. اتفاقی که او را به یکی از گرانقیمت ترین بازیکنان لیگ قطر تبدیل کرد.

بعد از این 3 بازیکن، حالا نوبت به علیرضا جهانبخش رسیده تا بازی در لیگ برتر را تجربه کند. او نیز با قراردادی سنگین و به ارزش 17 میلیون پوند قدم به 100 کیلومتری لندن گذاشته تا پیراهن برایتون را بپوشد. جهانبخش در بازی نخست، 20 دقیقه مقابل واتفورد بازی کرد اما در بازی دوم مقابل منچستریونایتد فرصت عرض اندام به او نرسید. بال 25 ساله و تکنیکی تیم ملی قدم در مسیر بازیکنانی چون اشکان دژاگه، آندرانیک تیموریان و کریم باقری گذاشته. هر چند او در بدو حضور، رکورد باقری را شکسته و منتظر گذشت هفته های بعدی است تا به آمار آندو و در فصل بعد، اشکان دژاگه برسد.

منبع: ایران ورزشی

به "عبور جهانبخش از کریم باقری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور جهانبخش از کریم باقری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید