نوجوانان باردار چه درکی از بارداری خود دارند؟

به گزارش عینکی متفکر، مطالعات مختلفی در مورد پیامدهای جسمی و فیزیولوژیک بارداری در سنین نوجوانی انجام گردیده ولی در خصوص درک این نوجوانان از بارداری اطلاعات کمی وجود دارد. نتایج یک تحقیق نشان داد بارداری برای برخی مادران نوجوان منفی و چالش برانگیز و برای برخی دیگر مثبت و بهبود دهنده زندگی است.

نوجوانان باردار چه درکی از بارداری خود دارند؟

به گزارش عینکی متفکر؛ بارداری در دوره نوجوانی به دلیل تاثیرات منفی که بر سلامت مادر و نوزاد دارد، به عنوان یک رویداد منفی شناخته می گردد. بارداری نوجوانان اولین دلیل مرگ دختران سن 15 تا 19 سال محسوب می گردد. 95 درصد از نوزادان مادران نوجوان در کشورهای با درآمد کم و متوسط متولد می شوند.

ایران جمعیت نوجوان زیادی دارد و چند سالی است که سیاست جمعیتی ایران از کاهش به سمت افزایش تغییر جهت داده است. برای همین پیش بینی می گردد که میزان باروری نوجوانان ایرانی تا سال 2025 بیشتر گردد. نرخ باروری در استان های مختلف ایران متفاوت است. سیستان و بلوچستان بیشترین و گیلان کم ترین نرخ باروری نوجوانان را دارند.

به خاطر بافت مذهبی و فرهنگی ایران، زنان پس از ازدواج زایمان می نمایند برای همین مادران نوجوان با ازدواج، بارداری و مادر شدن و ورود به بزرگسالی همزمان روبرو می شوند. بارداری در نوجوانان فرصت های شغلی و تحصیلی را کم می نماید. همچنین احتمال مرگ ناگهانی نوزادان این مادران بیشتر است. مطالعات نشان داده که بارداری در نوجوانی تنها بر زندگی نوجوان و خانواده های آن ها تاثیر منفی ندارد بلکه حتی برای دستگاه های مراقبت های عمومی کشور نیز چالش بزرگی است.

محققان معمولا به پیامدهای فیزیولوژیک بارداری نوجوانی توجه دارند و خطرات جسمی بارداری و کنترل آن ها را مورد مطالعه قرار می دهند. مطالعات جهانی نیز معمولا به تجربه بارداری نوجوانان خارج از روابط زناشویی تمرکز دارند و به ابعاد روانی و درک نوجوانان از این موضوع کمتر توجه گردیده است.

به همین منظور دکتر فرخنده امین شکروی و مریم مریدی پژوهشگران گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه تربیت مدرس، نگرش و درک مادران نوجوان را نسبت به موضوع بارداری نوجوانان مورد آنالیز قرار دادند. چرا که داشتن اطلاعات در خصوص درک و واکنش آن ها نسبت به این موضوع می تواند به طراحی برنامه های بهبود سلامت جسمی و روانی متناسب با نیازهای این نوجوانان کمک کند.

برای انجام این مطالعه تعدادی از زنان نوجوان باردار و تازه زایمان نموده شهرها و روستاهای استان گیلان که به مراکز بهداشت مراجعه نموده بودند، شناسایی شدند. شرکت نمایندگان در این تحقیق14 تا 18 سال داشتند. برای جمع آوری اطلاعات با 24 نفر از این زنان مصاحبه هایی صورت گرفت و پژوهشگر در مورد تجربه آن ها از بارداری و احساسشان در زمان اطلاع از بارداری، سوالاتی پرسید.

یافته های این پژوهش نشان داد که مادران نوجوان ایرانی برداشت متضادی نسبت به بارداری داشتند و درک آن ها از مثبت تا منفی متفاوت بود. برای بعضی بارداری هویت و خودباوری شان را تقویت می کرد و زندگی آن ها بعد از بارداری بهتر گردیده بود ولی برخی دیگر با بارداری دچار چالش، احساسات منفی و محدودیت گردیده بودند.

درک منفی که مادران نوجوان این پژوهش در مورد بارداری مطرح کردند انزوای اجتماعی، ناتوانی در انجام نقش مادری، ترس از عواقب بارداری و ترس از ننگ بود.

درک مثبتی این مادران به بارداری ناشی از احساس استقلال و اعتماد به نفس، بهتر شدن زندگی زناشویی، تغییرات بنیادی در زندگی و از بین بردن تنهایی پس از بارداری بود.

به طور کل مادرهای نوجوانی درک بهتری نسبت به بارداری داشتند که از سمت همسر پذیرفته گردیده بودند، خانواده از آن ها حمایت نموده بود، از زندگی زناشویی شان رضایت داشتند و در مورد بچه دار شدن برنامه ریزی نموده بودند.

نتایج این تحقیق در فصل نامه بین المللی باروری و ناباروری وابسته به پژوهشگاه به چاپ رسیده است. آنالیز درک نوجوانان باردار از بارداری نشان داد که آن ها درک یکسانی نسبت به این مسئله ندارند. برای بعضی همراه با پیامدهای مثبت بود و برای برخی دیگر پیامدهای منفی داشت. سیاست گذاران و ارائه دهندگان خدمات سلامت باید با شناخت بیشتر احساسات این مادران نسبت به مسئله بارداری، حمایت کاملی از این نوجوانان به عمل بیاورند و خدمات جامعی بر اساس نیازهای این افراد طراحی نمایند تا کیفیت زندگی آن ها و نوزادانشان پس از این اتفاق ناخواسته، بهتر گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نوجوانان باردار چه درکی از بارداری خود دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوجوانان باردار چه درکی از بارداری خود دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید