چای سبز یا چای سیاه؛ کدام سالم تر است؟

به گزارش عینکی متفکر، نوشیدن چای یکی از محبوب ترین کارهای مردم در سراسر دنیاست. چای سبز و چای سیاه هر دو از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) هستند. اصلی ترین تفاوت میان چای سبز و چای سیاه در این است که چای سیاه در فرایند تخمیر قرار می گیرد و چای سبز نه. برای تهیه چای سیاه، برگ ها در معرض هوا قرار می گیرند تا فرایند تخمیر آغاز گردد. این عکس العمل باعث می گردد که برگ ها تیره و قهوه ای شوند و طعم آن ها قوی تر گردد. از طرف دیگر چای سبز به این شکل عمل آوری نمی گردد و از روش های دیگر مثل Pan frying استفاده می نمایند تا از تخمیر جلوگیری نمایند. در این روش برگ های چای را در ظرف های بزرگ تاب می دهند.

چای سبز یا چای سیاه؛ کدام سالم تر است؟

مزایای چای سبز و چای سیاه

در حالی که این دو چای با هم متفاوت هستند اما مزایای مشترکی هم دارند.

یاری به قلب

چای سبز و چای سیاه هر دو سرشار از گروهی از آنتی اکسیدان های محافظ به نام پلی فنل (Polyphenol) هستند. اگر دقیق تر بخواهید، هر دو آن ها دارای فلاونوید (Flavonoid) هستند که زیرگروهی از پلی فنل است. تفاوت اصلی در میزان و نوع فلاونوید یا رنگیزه موجود در آن هاست. این رنگیزه ها مهمترین رنگدانه در فراوری رنگ زرد، سرخ یا آبی در گلبرگ گیاهان هستند که از قلب شما محافظت می نمایند.

در تحقیقاتی بر روی حیوانات به این نتیجه رسیدند که چای سیاه و چای سبز هر دو به یک اندازه در جلوگیری از گرفتگی عروق خونی، یعنی تا 26 درصد در کمترین دوز و 68 درصد در بیشترین دوز مصرف هستند. در این تحقیقات همچنین دریافتند که هر دونوع چای به کاهش کلسترول بد و تری گلیسرید در بدن یاری می نمایند. در آزمایشات و آنالیز های مختلف به این نتیجه رسیدند که نوشیدن چای سبز و چای سیاه می تواند فشار خون را هم پایین بیاورد.

یکی دیگر از تحقیقات بر روی چای سبز نشان داد افرادی که بین 1 تا 3 فنجان در روز می نوشند، به نسبت کسانی که کمتر از یک فنجان چای سبز در روز می نوشیدند، 19 الی 36 درصد کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی داشتند.

همچنین، نوشیدن حداقل 3 فنجان چای سیاه در روز نیز می تواند خطر حمله قلبی را تا 11 درصد کاهش دهد.

بهبود عملکرد مغز

هم چای سبز و هم چای سیاه دارای کافئین هستند. میزان کافئین چای سبز از چای سیاه کمتر است؛ چای سبز حدود 35 میلی گرم در هر 230 میلی گرم و چای سیاه چیزی بین 39 تا 109 میلی گرم در هر 230 میلی گرم.

کافئین با مسدود کردن پیغام رسان های عصبی گیرنده های آدنوزین، سیستم عصبی شما را تحریک می نمایند. همچنین به ترشح هورمون هایی مثل دوپامین و سروتونین یاری می نماید. کافئین می تواند هوشیاری و سرعت عکس والعمل را بالا برده و روحیه فرد را بهبود دهد؛ البته برای مدت کوتاهی.

بیشتر بخوانید: کافئین چه تاثیری بر مغز می گذارد؟

چای سبز و چای سیاه همچنین دارای آمینو اسید L- theanine هستند که در قهوه وجود ندارد. این آمینو اسید از رگ های مغز عبور می نماید و باعث آزاد شدن پیغام رسان هایی در مغز به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) می گردد. این آمینو اسید باعث کاهش استرس و افزایش آرامش و هوشیاری می شوند.

بیشتر بخوانید: 15 روش موثر برای داشتن یک زندگی آرام

همچینین به صورت همزمان به ترشح هورمون دوپامین و سروتونین یاری می نماید که باعث بهبود روحیه می شوند. به طور کلی میزان آمینو اسید L- theanine موجود در چای سبز از چای سیاه بیشتر است.

اما در کل هر دو چای جایگزین خوبی برای کسانی است که می خواهند سرحال شوند ولی بی خوابی و عوارض جانبی قهوه را نمی خواهند.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان

این چای یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان است و بسیاری از خواص چای سبز که می شنویم به دلیل وجود همین آنتی اکسیدان ها است. در این جا چند مورد از خواص چای سبز را با شما در میان می گذاریم.

  • ضد سرطان: تحقیقات آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که آنتی اکسیدان های چای سبز می تواند از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کند و باعث از بین رفتن سلول های سرطانی گردد.
  • آلزایمر: این آنتی اکسیدان ها ممکن است بتوانند تاثیرات منفی حاصل از تجمع پلاک های آمیلوید (Amyloid plaques)، که در بیماران آلزایمر رخ می دهد را کاهش دهند.
  • ضد خستگی: در تحقیقاتی به این نتیجه رسید که موش ها با مصرف نوشیدنی دارای آنتی اکسیدان های چای سبز به جای آب، توانستند مدت زمان بیشتری را قبل از اینکه خسته شوند، شنا نمایند.
  • محافظت از کبد: این آنتی اکسیدان ها توانستند روند چرب شدن کبد را در موش هایی که رژیم غذایی با چربی بالا داشتند، کاهش دهند.
  • ضد میکروبی: آنتی اکسیدان های چای سبز می توانند دیواره باکتری های تشکیل شده در بدن خراب نمایند و حتی انتقال برخی از باکتری ها را کاهش دهند.
  • آرامش بخش: این ترکیبات می توانند با گیرنده های مغزی که تاثیر آرام بخشی بر روی بدن دارند، ارتباط برقرار نمایند.

تمام آزمایشات بر روی آنتی اکسیدان چای سبز یعنی EGCG (epigallocatechin-3-gallate) در آزمایشگاه و بر روی حیوانات تست شده است و اعتبار این تحقیقات و خواص چای سبز با مصرف طولانی مدت آن معین می گردد.

چای سبز سرشار از تی فلاوین های مفید

تی فلاوین گروهی از آنتی اکسیدان های پلی فنل است که معینا متعلق به چای سیاه است و هنگام پروسه تخمیر شکل می گیرند. تی فلاوین ها فواید زیادی برای سلامتی دارند که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن هاست. این گروه از آنتی اکسیدان ها توانایی محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد را دارند و حتی توانایی این را داردند که فراوری طبیعی آنتی اکسیدان در بدن شما را تقویت نمایند. حتی می توان برای مراقبت از قلب و عروق نیز روی آن ها حساب کرد.

در یکی از تحقیقات که بر روی حیوانات انجام شد، معین شد که تی فلاوین ها با کاهش التهابات می توانند احتمال گرفتگی عروق را کاهش دهند. همچینین نشان داده اند که در کاهش کلسترول و قند خون هم موثر هستند و ممکن است بتوانند با قابلیت شکستن سلول های چربی، راه حلی برای کنترل چاقی باشند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به غذاها و خوراکی های پایین آوردند قند خون

چای سبز بنوشیم یا چای سیاه؟

چای سیاه و چای سبز مزایای مشابهی دارند. در حالی که ترکیبات آنتی اکسیدان های شان با هم تفاوت دارد و ممکن است تاثیرات مفید متفاوتی بر روی عملکرد عروق داشته باشند. اکثر تحقیقات تاکید نموده اند که چای سبز تاثیرات آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به چای سیاه دارد، اما در یکی از تحقیقات پی بردند که چای سبز و چای سیاه میزان ظرفیت آنتی اکسیدان یکسانی دارند.

هر دو دارای کافئین هستند اما کافئین موجود در چای سیاه بیشتر است و همین موضوع چای سبز را انتخابی بهتر برای افرادی که به محرک هایی مثل کافئین حساسیت دارند، تبدیل می نماید. از طرف دیگر چای سبز دارای میزان بیشتری از آمینو اسید L- theanine است، که تاثیرات آرام بخشی دارد و کافئین را خنثی می نماید.

اگر به دنبال یک جرقه کافئین مثل تاثیر قهوه هستید، چای سیاه گزینه بهتری نسبت به چای سبز است. به یاد داشته باشید که هر دو این چای ها دارای تانن (Tanin) هستند که در فارسی به آن گسه گفته می گردد. تانن می تواند جذب مواد معدنی را کاهش دهد و در صورت مصرف زیاد، معده را تحریک و باعث تهوع و استفراغ گردد. بهترین زمان مصرف چای بین وعده های غذایی است.

کلام آخر

فواید چای سبز با فواید چای سیاه مشابه است که شامل مزایایی برای مغز و قلب می گردد. میان آنتی اکسیدان آن ها تفاوت وجود دارد، اما با وجود آنتی اکسیدان های قوی تر چای سبز، شواهد علمی فواید بیشتری در آن نسبت به چای سیاه نشان نداده. هر دو آن ها دارای کافئین محرک و تاثیرات آرام بخش هستند.

هر دو چای را می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با مصرف استاندارد، هم از خواص چای سیاه بهره مند شوید و هم خواص چای سبز.

بیشتر بخوانید: کدام نوشیدنی برای نوشیدن در صبح مناسب است؟

منبع: دیجیکالا مگ

به "چای سبز یا چای سیاه؛ کدام سالم تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای سبز یا چای سیاه؛ کدام سالم تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید