کاروانسرای تاریخی عباسی کرج بازگشایی شد

به گزارش عینکی متفکر، مجموعه پذیرایی و گردشگری کاروانسرای تاریخی عباسی کرج شامگاه دوشنبه 25 تیرماه در آیینی با حضور جمعی از مسئولان گشایش یافت.

کاروانسرای تاریخی عباسی کرج بازگشایی شد

به‌گزارش عینکی متفکر به‌نقل از روابط‌عمومی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، در این مراسم معاون سیاسی، امنیتی و فرهنگی استانداری البرز، فرماندار ویژه کرج، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز، مدیرکل عمران استان، مدیرکل ارشاد استان، اعضای شورای شهر کرج، مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی و جمعی از مدیران مجموعه‌های فعال گردشگری کشور حضور داشتند.

رامین افشاری مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این مراسم با بیان اینکه این مجموعه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان، صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و کانون بازسازی شده است، گفت: این کاروانسرا با هدف رونق گردشگری استان البرز و ایجاد اشتغال با صرف 30میلیارد ریال آماده‌سازی و در اختیار زیرساخت‌های گردشگری استان قرار گرفته است.

او افزود: در این مجموعه با زیربنای 3هزار مترمربع، افزون بر بخش‌های دیدنی و پذیرایی از گردشگران شامل تالارها و رستوران‌های سنتی، نمایشگاه دائمی صنایع دستی نیز دایر شده است که می‌تواند به زیرساخت‌های گردشگری استان کمک کند.

افشاری گفت: با احیاء و راه‌اندازی کاروانسرای عباسی کرج و تبدیل آن به مجموعه پذیرایی و گردشگری، برای بیش از یکصد نفر از جوانان اشتغال ایجاد شده است. این مجموعه ارزشمند و تاریخی یکی از آثار منحصربه فرد در کشور بوده که می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش مهمی را ایفا کند.

مجموعه فوق سه سال است که با همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که یکی از بازوهای سازمان میراث فرهنگی محسوب می‌شود، راه‌اندازی شده و هدف و نگاه ما از این اقدام اقتصادی و انتفاعی نبوده است.

افشاری گفت: از مسئولان کشوری و استانی انتظار می‌رود این مجموعه را برای رونق گردشگری و اشتغال مورد حمایت قرار دهند و کانون را در ادامه مسیر همراهی کنند.مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تأکید کرد که درهای این مجموعه باید برای همیشه بر روی مردم و گردشگران باز باشد.

خیرالله ترخانی معاون سیاسی امنیتی و فرهنگی استانداری البرز نیز در این آئین با اشاره به آثار تاریخی متعدد موجود در استان گفت: این استان دارای آثار تاریخی منحصربه فرد قبل و بعد از اسلام بوده که بیانگر غنای تاریخی و فرهنگی این منطقه کهن است. کاروانسرای عباسی که مربوط به عهد صفویه و یکی از آثار تاریخی استان البرز است، یک گنجینه فاخر برای استان و شهرستان کرج خواهد بود.

او بیان کرد: باید از ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی استان البرز که به عنوان ایران کوچک شناخته می‌شود، برای جذب گسترده گردشگران استفاده کرد. بازگشایی مجموعه کاروانسرای عباسی کرج و توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری به شکوفایی اقتصادی و اشتغال استان البرز کمک خواهد کرد.

او تأکید کرد که با بازسازی و احیای آثار فاخر و تاریخی استان البرز، درهای میراث و گنجینه‌های ماندگار استان بر روی گردشگران باز شود.

معاون استاندار البرز با بیان این‌که البرز در مسیر مسافران 14 استان کشور قرار دارد گفت: این استان پرتردد باید به یکی از مقصدهای مهم گردشگری در کشور تبدیل شود لیکن تأمین زیرساخت‌ها لازمه تحقق این مهم است.

ترخانی با قدردانی از تلاش مسئولان کشوری و استانی برای راه‌اندازی کاروانسرای عباسی گفت: این گنجینه ارزشمند می‌تواند معرف بخشی از تاریخ و فرهنگ کشور و استان البرز باشد.

او با بیان اینکه مجموعه تاریخی کاروانسرای عباسی می‌تواند گنجینه ارزشمند و نماد شهر کرج باشد، تصریح کرد: لازم است ظرفیت لازم برای ایجاد پارکینگ اختصاصی این مجموعه از سوی شورای شهر و شهرداری در نظر گرفته شود تا گردشکران بدون استرس و دل نگرانی از این مجموعه بازدید کنند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز، در آیین بازگشایی مجموعه تاریخی کاروانسرای ‌عباسی کرج، اظهار کرد: این بنای تاریخی در قلب شهر کرج واقع شده و مرمت آن در چند مرحله تا سال 92 طول انجامید و بعد از آن به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به بهره‌برداری رسید.

او با بیان اینکه برای تأمین پارکینگ این مجموعه تاریخی و فرهنگی، پارکینگی مکانیزه در کنار این کاروانسرا ساخته شده است، گفت: وجود این کاروانسرا فرصت مناسبی برای رونق گردشگری استان است.

فخرالدین صابری ادامه داد: کاروانسرای ینگه امام نمونه ارزشمند دیگری در البرز در منطقه ساوجبلاغ بوده که از آثار تاریخی استان البرز شناخته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه سازمان جهانی یونسکو در مرمت و بازسازی کاروانسرای ینگه امام ساوجبلاغ مشارکت خواهد کرد، اظهار کرد: این مجموعه تاریخی موقعیت ارزشمندی دارد و در کنار کاخ مروارید از دیگر ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی در استان البرز است.

او با بیان اینکه بازارچه دائمی صنایع دستی و گردشگری در مجموعه کاروانسرای شاه عباسی دایر می‌شود، تصریح کرد: رئیس سازمان میراث فرهنگی بر بازسازی و مرمت آثار تاریخی استان البرز تاکید دارد. بنابراین ما دست همه عزیزانی که مایل به همکاری و همیاری باشند به گرمی می‌فشاریم.

پیش از برگزاری مراسم بازگشایی مجموعه پذیرایی و گردشگری عباسی کرج، نمایشگاه خودروهای تاریخی و نمایشگاه ویژه‌ای از آثار برگزیده عکاس معروف سوئیسی، گئورگ ژرستر از جاذبه‌های طبیعی ایران، به دست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز افتتاح شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به مدت 10 روز به کاروانسرای عباسی کرج مراجعه کنند.

منبع: chtn.ir

به "کاروانسرای تاریخی عباسی کرج بازگشایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای تاریخی عباسی کرج بازگشایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید