شروع به کار جشنواره مجسمه های نمکی در بیرجند

به گزارش عینکی متفکر، دومین جشنواره مجسمه های نمکی قرار است از فردا 29 فروردین ماه با حضور جمعی از مدیران و هنرمندان مجسمه ساز در تالاب کجی نمکزار نهبندان برگزار گردد. اختتامیه این جشنواره نیز روز آدینه 30 فروردین ماه پس از انجام داوری ها در همان منطقه برگزار می گردد.

شروع به کار جشنواره مجسمه های نمکی در بیرجند

به گزارش عینکی متفکر، دومین جشنواره مجسمه های نمکی با برگزاری کارگاهی توجیهی و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی و جمعی از مدیران و هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی عصر روز چهارشنبه 28 فروردین ماه در شهر بیرجند آغاز به کار کرد.

ناصر نبی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی در سخنانی با تاکید بر قدمت این استان و ظرفیت های هنری ای که دارد، گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است اما از نظر جمعیت با پراکندگی روبرو است. از سوی دیگر هم مرز بودن با کشورهای افغانستان و پاکستان ویژگی خاصی به استان خراسان جنوبی داده است. جمعیت این استان حدوداً 900 هزار نفر است که با فرهنگ ها و بسترهای مختلف در شهرهای این استان زندگی می نمایند.

او ویژگی اصلی استان خراسان جنوبی را پیشینه فرهنگی آن دانست و یادآور شد: این استان شخصیت های بزرگ و مؤثر زیادی را همچون فروزان فر و پرفسور معتمدنژاد داشته است که به آموزش مدرن این استان برمی گردد. جریان فرهنگی در بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی دیده می گردد و نام این روستاها نیز خود نشان از پیشینه تاریخی آنها دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی برگزاری جشنواره مجسمه های نمکی را مقدمه ای برای توجه به سایر ظرفیت ها و بسترهای این استان عنوان و اظهار امیدواری کرد که رویدادهای فرهنگی و هنری بیشتری در شهرهای خراسان جنوبی برگزار گردد.

همچنین افضلیان دبیر هنری جشنواره مجسمه های نمکی که در روزهای 29 و 30 فروردین ماه در تالاب کجی نمکزار نهبندان برگزار می گردد، ضمن ارائه توضیحاتی از پیشینه این جشنواره یادآور شد: سال گذشته به دلیل خشکسالی، امکان برگزاری جشنواره وجود نداشت اما سال جاری خراسان جنوبی پس از چندین سال تجربه خشکسالی توانست امکان برگزاری دومین دوره از جشنواره مجسمه های نمکی را داشته باشد.

او ادامه داد: جشنواره مجسمه های نمکی به شکل استانی و منطقه ای کار خود را آغاز کرد و هم اکنون به صورت ملی برگزار می گردد. بر همین اساس امیدواریم در سال های آینده شاهد برگزاری این جشنواره به صورت بین المللی باشیم. البته با حمایت هنرمندانی که آثارشان را برای جشنواره ارسال می نمایند می توانیم چنین امیدی داشته باشیم.

دبیر هنری جشنواره مجسمه های نمکی در شهر بیرجند در ادامه توضیحاتی درباره ساختار و نحوه برگزاری این جشنواره ارائه و درباره بخش بومی این جشنواره اظهار کرد: هنرمندان بومی به صورت خودآموخته در این سال ها در کنار هنرمندان مدعو در جشنواره مجسمه های نمکی آغاز به ساخت مجسمه کردند. درست است که کار آنها در مقایسه با مجسمه سازان حرفه ای چندان اصولی و حرفه ای نیست اما با توجه به اینکه این افراد هیچ آموزشی برای این کار ندیده اند آثاری که می سازند می تواند از بخش های جالب این جشنواره باشد.

طاهر شیخ الحکمایی مجسمه ساز پیشکسوت و رئیس هیأت داوران این دوره از جشنواره مجسمه های نمکی در سخنانی کوتاه گفت: این رویدادهایی که در عرصه هنرهای تجسمی در سراسر ایران و دنیا شکل می گیرد می تواند به فرهنگ سازی بیشتر یاری کند. اما در عین حال به شخصه همواره در کنار این رویدادها دلهره هایی نیز داشته ام که به تناسب زیاد و کم می گردد.

او ادامه داد: آسیب هایی که این رویدادها می تواند به طبیعت وارد کند یکی از مهمترین دغدغه های من محسوب می گردد. ما باید کوشش کنیم در عین ساخت آثار زیبا، به حفظ محیط زیست نیز توجه داشته باشیم. متأسفانه نمونه هایی داشته ایم که برای خلق آثار آسیب های جبران ناپذیری را به طبیعت وارد نموده اند. این در حالی است که باید همواره با این پرسش روبرو باشیم که ما چقدر حق داریم در طبیعت دخل و تصرف کنیم و آن را در خدمت خودمان بگیریم. جالب اینجاست که پیشینیان ما بسیار به این موضوع توجه داشتند و به حفظ طبیعت اهمیت می دادند.

میرمونگره نیز معاون مدیرکل هنرهای تجسمی نیز در بخش پایانی این نشست توضیحاتی کوتاه درباره اهداف و ساختار این جشنواره ارائه داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شروع به کار جشنواره مجسمه های نمکی در بیرجند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار جشنواره مجسمه های نمکی در بیرجند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید