آموزش های دانشگاهی باید جامعه محور باشد

به گزارش عینکی متفکر، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشجویان جامعه محور آموزش نمی بینند، آموزش های دانشگاهی باید جامعه محور بوده و دانشجویان در ارتباط مستقیم با مردم باشند.

آموزش های دانشگاهی باید جامعه محور باشد

به گزارش خبرنگار گروه استان های عینکی متفکر از مشهد ، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: بیماری های دیابت، پرفشاری خون، سرطان ها، روان پریشی ها و حوادث جاده ای از چالش های مهم نظام سلامت کشور به شمار می روند که باید با جلب هم گرایی عمومی و بهره گیری از ظرفیت های بخش های مختلف برای کاهش مسائل این بخش کوشش کرد.

او ادامه داد: در نظام سلامت باید برای مسائل بهداشتی و درمانی حاشیه شهرها، بیماری ها عفونی، بروسلوز و بیماری های واگیر چاره ای اساسی اندیشید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پژوهش های دانشجویان باید به منظور برطرف مسائل و مسائل کشور بوده و هر پژوهش به منزله کلیدی برای برطرف یک تنگنا باشد و هزینه های پژوهشی نباید صرف پژوهش های غیر کاربردی گردد.

نمکی اضافه کرد: یکی از مسائل مهم در آموزش های دانشگاه ها این است که دانشجویان جامعه محور آموزش نمی بینند در حالی که آموزش های دانشگاهی باید جامعه محور بوده و دانشجویان در ارتباط مستقیم با مردم باشند و دانشگاه علوم پزشکی گناباد اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده که می تواند الگوی خوبی باشد.

او توضیح داد: به برکت نظام جمهوری اسلامی کشور ما به پیشرفت ها و دستاورد های بسیار در زمینه های مختلف دست یافته و در این میان دستاورد های بخش بهداشت و درمان بیشتر بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر یک هزار تولد 120 کودک تا قبل از یک سالگی جان خود را از دست می دادند و 160 زن باردار در هر صد هزار نفر با عوارض زایمان دست به گریبان بودند یا فوت می کردند، 25 درصد بچه ها زیرپوشش واکسیناسیون قرار داشتند و یک هزار و 35 روستا فاقد خانه بهداشت بوده و فقط 6 دانشکده پزشکی در کشور فعال بود.

نمکی اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور فعال است و پوشش واکسیناسیون بچه ها به صد در صد رسیده و مرگ و میر های دوران زایمان بسیار کاهش یافته است.

او ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت به عنوان دستاورد مهم دولت تدبیر و امید نتایج بسیار خوبی در کاهش مسائل بهداشتی و درمانی کشور داشته که از جمله آن ها می توان، کاهش هزینه های کمر شکن درمان و بستری، تکمیل و توسعه زیرساخت های نظام سلامت و ماندگاری متخصصان در مناطق محروم را نام برد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گام دوم طرح تحول نظام سلامت در دولت دوازدهم با اولویت درمان سرپایی در بخش بهداشت و درمان برداشته شده و پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان پایه اصلی سیستم ارجاع بهداشت و درمان در استان ها توسعه می یابد که به صورت آزمایشی در گناباد اجرا می گردد.

نمکی با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون، اضافه کرد: از حدود 380 هزار مورد مرگ و میر سال 1396 در کشور 313 هزار مورد بر اثر بیماری های غیر واگیر و یک صد هزار مورد از این تعداد نیز بر اثر ابتلا به بیماری پرفشاری خون بود.

او توضیح داد: 40 درصد افراد مبتلا به پرفشاری خون از بیماری خود خبر ندارند و بعد از ابتلا به سکته های مغزی و قلبی از بیماری خود آگاه می شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اجرای این طرح فشار خون 30 میلیون و 650 هزار نفر کنترل شد و دو میلیون و 700 هزار نفر بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون و حدود 10 میلیون نفر در مرحله گذار از سلامتی به پرفشاری خون شناسایی شدند.

نمکی با اشاره به ضعف شاخص های بهداشتی در بخش بهداشت دهان و دندان در کشور اضافه کرد: جشن مدارس بدون پوسیدگی دندان برگزار گردید و 400 خانه بهداشت عشایری نیز در کشور راه اندازی خواهد شد.

او توضیح داد: در شرایطی که رهبر معظم انقلاب بر ایجاد امید و نشاط در جامعه تاکید دارند بعضی اشخاص به طور دائم یاس و ناامیدی و روان پریشی را در جامعه تزریق می نمایند در حالی که نباید غم و اندوه را در جامعه گسترش داد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فردی در توئیتی در فضای مجازی در واکنش به تاکید من بر ممانعت از رواج غم و اندوه در جامعه عنوان نموده بود که شما مطرح نموده اید که عزاداری سیدالشهدا (ع) موجب افزایش خودکشی در جامعه می گردد در صورتی که من به هیچ عنوان چنین مطلبی را مطرح نکردم و بعضی اشخاص با اندیشه های بیمارگونه و صرف هزینه هایی دست به چنین القائات نادرست در فضای مجازی می زنند.

/ف.س

نباید غم و اندوه را در جامعه گسترش داد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آموزش های دانشگاهی باید جامعه محور باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش های دانشگاهی باید جامعه محور باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید