خوش چهره: پیرشدن جمعیت کشور یک چالش ملی و امنیتی است

به گزارش عینکی متفکر، خبرنگاران: عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ظرفیت افزایش جمعیت در کشور وجود دارد، گفت: کشور چین بیش از یک میلیارد جمعیت دارد و جمعیتش 18 برابر کشور ماست که از نظر اقلیم به ما شبیه است؛ لذا این ظرفیت برای ایران وجود دارد.

خوش چهره: پیرشدن جمعیت کشور یک چالش ملی و امنیتی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی عینکی متفکر، محمد خوش چهره در نخستین هم اندیشی ملی چشم انداز جمعیتی ایران با اشاره به این که بحث جمعیت بحث استراتژیک است و تنها مربوط به یک بخش نیست، گفت: ملاحظات بخشی در تصمیمات استراتژیک جایی نداشته و یک اشتباه محسوب می شود چرا که موضوع جمعیت کاملاً پایه ای برای برنامه ریزی هاست.

وی با اشاره به این که موضوع جمعیت و جهت گیری در سیاست های کلان و کلی بسیار مهم است، گفت: باید بپذیریم که موضوع جمعیت در چالش ملی نقش دارد بنابراین در این راستا باید دغدغه های منطقه ای دیده شود.

خوش چهره با تأکید بر این که پیرشدن جمعیت یک چالش ملی و امنیتی است، افزود: 398 نفر از ثروتمندان آمریکا نیمی از ثروت این کشور در اختیارشان است بنابراین موضوع جمعیت در اقتصاد نیز مهم است؛ برای بحث جمعیت در جهان فراملی تصمیم گرفته می شود. جمعیت پدیده ای استراتژیک است و به عنوان چالش ملی برای کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: هنوز ظرفیت افزایش جمعیت در کشور وجود دارد، کشور چین بیش از یک میلیارد جمعیت دارد و جمعیتش 18 برابر کشور ماست که از نظر اقلیم به ما شبیه است. بنابراین ما اگر بخواهیم کشور چین را به عنوان مثال مدنظر قرار دهیم ظرفیت افزایش جمعیت داریم.

خوش چهره با بیان این که اگر جمعیت تربیت شود، شاهد اقتصاد و رفاه بسیاری خواهیم بود و اگر این اتفاق رخ ندهد چالش پیش روی ما پیش خواهد آمد، افزود: باید روی برنامه ریزی جمعیت مولد داشته باشیم اقدامات مناسب صورت گیرد به طور مثال داشتن یک فرزند ناصالح یکی هم زیاد است ولی اگر صالح باشد خواهان تعداد زیادی از آن ها هستیم بنابراین باید الزامات جمعیت را به سمت جمعیت پیش ببریم.

مشکل امروز باروری مسئله جامعه نخبگان است

همچنین در ادامه معصومه آباد عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که باید در محافلی که مربوط به جمعیت است بحث های اغنایی صورت گیرد، افزود: مشکل امروز جمعیت و باروری مسئله جامعه نخبگان است نه مردم.

وی ادامه داد: در شورای شهر وقتی مسئله جمعیت مطرح شد، این طرح جامع را به عنوان مدیریت جمعیت مطرح کردند که 27 نفر مخالف بودند چرا که موضوع جمعیت پذیری مطرح شد و گفتند که هنوز مشکل حاشیه نشین ها ومهاجران حل نشده که به دنبال افزایش جمعیت برویم که همین جا باید بگویم مسئله مهاجرت ممکن است مسئله نخست شهر تهران باشد ولی محدودیت های جمعیت را باید تعریف کنیم چرا که در محافل چنین چیزی مشخص نشده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: برخی وزارتخانه ها و سازمان ها از جمله شهرداری مطرح می کنند که هزینه های برنامه های تشویقی برای فرزندآوری بسیار است و این امر هزینه بردار بوده که باید بگویم حمایت از برنامه جمعیت هزینه بردار است که هر سازمان باید هزینه خود را متحمل شود.

آباد افزود: کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برنامه هایی از زمان باروری تا 18 سالگی فرزندان در نظر می گیرند که ما در این زمینه برنامه نداریم و نمی دانیم که چگونه می خواهیم هزینه صرف آن کنیم.

وی گفت: شورای شهر و مجلس شورای شهر نقطه نظرات خود را در این راستا مطرح کند که اگر مطرح کند مردم نیز در این زمینه لبیک خواهند گفت.

منبع: تسنیم

به "خوش چهره: پیرشدن جمعیت کشور یک چالش ملی و امنیتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوش چهره: پیرشدن جمعیت کشور یک چالش ملی و امنیتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید