رئیس شورای اسلامی شهر تهران: بهره برداری بهینه از مترو با شرایط فعلی ممکن نیست

به گزارش عینکی متفکر، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر بخواهیم به بهره وری کامل در مترو دست یابیم باید در خط یک و دو مترو سر فاصله حرکت قطار ها به 2 دقیقه کاهش یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران: بهره برداری بهینه از مترو با شرایط فعلی ممکن نیست

به گزارش خبرگزاری عینکی متفکر، محسن هاشمی در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی 31 رام قطار مترو و نوسازی 10 هزار تاکسی و افتتاح ایستگاه های یادگار امام و شهید ستاری در خط 6 مترو با اشاره به اینکه با ایجاد شبکه مترو، نمی توانیم بخشی از آن را بسازیم و بخش دیگر را نسازیم اضافه نمود: بهره وری کافی و لازم را با وجود سرمایه گذاری کلان در بخش حمل و نقل عمومی و بخصوص متروی تهران نمی گیریم چراکه ظرفیت مناسبی در این بخش ایجاد کرده ایم، اما در بخش رانش، با مشکل کمبود واگن روبرو هستیم.

وی اضافه نمود: مجموع تجهیزات و هزینه های زیرساختی مترو 75 درصد کار است تا واگن روی ریل برود و مسافرگیری کند، اما متأسفانه در کشور کل هزینه را می کنیم، ولی در زمان ظرفیت گیری، عقب می نشینیم و همه سرمایه گذاری را خراب می کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه از زمان جانمایی ایستگاه حقانی متروی تهران بیش از 40 سال می گذرد و هنوز این ایستگاه به بهره وری اصلی خود نرسیده است گفت: در خط یک و دو مترو باید سر فاصله حرکت قطار ها به 2 دقیقه برسد تا به بهره وری ایده آل برسیم.

هاشمی با بیان اینکه خط 6 و 7 با هزینه نجومی ساخته شده است، اما تنها در حدود 20 هزار نفر بصورت روزانه از آن استفاده می کنند اضافه نمود: این دو خط روزانه ظرفیت یک میلیون سفر را دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به دلیل اهمیت موضوع رانش، پروژه ساخت قطار ملی بسیار مهم است و خودکفایی در آن به 85 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در ساخت تجهیزات مترو به سمت خودکفایی سیستم رانش رفته ایم و تست ها جواب داده اظهار امیدواری کرد: این سیستم در خطوط هم جواب مناسبی دهد و صاحب واگن ملی 85 درصد تولید داخلی شویم.

هاشمی گفت: این مسئله به موضوع امنیت ملی ما هم باز می شود، چراکه وقتی قرار است روزانه 10 میلیون سفر در آینده با مترو داشته باشیم نباید وابستگی داشته باشیم و این موضوع را با احتمال تحریم ها گره بزنیم.

وی قرارداد ساخت این واگن ها را مهمتر از ساخت اولیه آن دانست و اضافه نمود: این قرارداد 25 هزار شاغل را درگیر می کند و باید با قرارداد مشخصی، ساخت 105 واگن تأمین اعتبار شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه نمود: باید در متروی تهران حدود 12 خط و 10 میلیون سفر داشته باشیم و تعداد ایستگاه ها باید به 200 ایستگاه برسد تا آلودگی هوا کنترل شود.

وی تاکید کرد: ناوگان اتوبوسرانی هم باید نوسازی شود و به همین منظور نیازمند 9 هزار اتوبوس برقی در تهران هستیم ضمن اینکه باید تاکسی برقی هم به ناوگان ما اضافه شود.

هاشمی اضافه نمود: برای رسیدن به نقطه مطلوب در بخش حمل و نقل عمومی با مترو، حداقل 4 تا 5 هزار واگن نیاز داریم و بعد از تهران هم کلانشهر های دیگر حداقل به 4 تا 5 خط مترو نیاز دارند و به این ترتیب این صنعت پویا خواهد شد.

هدف شهرداری انجام نیمی از سفر های درون شهری با مترو است

شهردار تهران گفت: هدف شهرداری تحقق 50 درصد سفر های شهری با استفاده از مترو است و برای رسیدن به این هدف باید در بخش ناوگان هم به موازات توسعه خطوط و ایستگاه ها کار کنیم.

آقای پیروز حناچی در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی 31 رام قطار مترو و بهره برداری از 2 ایستگاه یادگار امام و شهید ستاری خط 6 مترو که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی ریاست جمهوری و رئیس شورای اسلامی تهران برگزار گشت اضافه نمود: برای استفاده حداکثری از این ظرفیت که با سرمایه ملی و سرمایه های مردم تهران ساخته شده است باید سرخط حرکت قطار ها به 2/5 دقیقه کاهش یابد.

وی از تخصیص 40 درصدی بودجه شهرداری به موضوع حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: راه اصلی حل مسائل مالی این بخش، تامین منابع از طریق اوراق مشارکت است که با ضوابط اخیر بانک مرکزی، ضمانت اخذ تسهیلات از شبکه بانکی بسیار سخت شده است و امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

شهردار تهران اضافه نمود: هر خط مترو باید پایانه ای مجزا و دارای پارکینگ و محل اورهال و سرویس مجزا داشته باشد، اما هم اکنون در بسیاری از خطوط مترو واگن ها داخل تونل پرک می شوند که اقدام اصولی نیست.

وی اداهم داد: پایانه خط 4 مترو بزودی افتتاح خواهد شد و مشکل خطوط 6 و 7 هم بزودی در این بخش مرتفع می شود.

حناچی با اشاره به نقش موثر حمل و نقل عمومی و بخصوص مترو در کاهش آلودگی هوای کلانشهر ها و از جمله تهران گفت: در سال های اخیر میزان عمومی آلاینده ها کاهش داشته است، اما نرخ شیب این کاهش کم و سرعت آن پایین است که امیدوارم با توسعه ناوگان برقی حمل و نقل عمومی و همکاری میان بخشی و بخصوص همکاری موثر دولت، این فرایند سرعت بیشتری بگیرد.

وی ساخت قطار ملی برای ناوگان مترو را گامی مهم و کلیدی در تولید داخل و روزآمد کردن شبکه حمل و نقل ریلی دانست و اضافه نمود: قطار بین شهری تولید داخل هم در راه است و این دستاوردی قابل اتکا برای صنعت ریلی کشور است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "رئیس شورای اسلامی شهر تهران: بهره برداری بهینه از مترو با شرایط فعلی ممکن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس شورای اسلامی شهر تهران: بهره برداری بهینه از مترو با شرایط فعلی ممکن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید