سیلِ بی خطر برای بناهای تاریخی گیلان

به گزارش عینکی متفکر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاع داد: سیل گیلان تا کنون به بناهای تاریخی قرارگرفته در جهتِ باران آسیبی وارد نکرده است.

سیلِ بی خطر برای بناهای تاریخی گیلان

امیر انتخابی در گفت وگو با عینکی متفکر، با اشاره به این که سیل بیشتر املش و سپس تالش و اسالم را درگیر نموده است، ادامه داد: هرچند متاسفانه آسیب هایی به بعضی مناطق وارد شده است، اما هیچ گزارشی از وارد شدن آسیب به بناهای تاریخی قرارگرفته در این مناطق به ما اعلام نشده، اما کارشناسان همچنان درگیر آنالیز آسیب های احتمالی هستند.

به گفته او، هرچند خبرهایی از تخریب چند پل در مناطق مختلف گیلان منتشر شده است، اما هیچ کدام از پل های تخریب شده تاریخی نبوده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که مهمترین معضل کنونی برای بناهای تاریخی، داشتن مالکیت خصوصیِ درصدِ زیادی از آثار و بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی است که حفاظت آن آثار نیز برعهده مالکان است، اظهار کرد: از یک سو براساس قانون برنامه ششم توسعه، میراث فرهنگی نمی تواند اعتباری برای مرمت این آثار اختصاص دهد، از سوی دیگر این بارش ها بیشترین ضربه را به دنبال ایجاد رطوبت و نم در بنا به آن ها وارد می نماید.

انتخابی به شناسایی حدود 40 بنای ارزشمند در گیلان اشاره نمود و اضافه کرد: با این شناسایی در نامه ای به استاندار درخواست نموده ایم تا دستگاه های مالک بناهای تاریخی مانند شهرداری، هلال احمر و آموزش و پرورش را مکلف کند که برای مرمت این آثار اعتبار بگذارند، چون معمولا این دستگاه ها دغدغه میراثی ندارند، بنابراین با نظارت میراث فرهنگی و اختصاص اعتبار از سوی آن ها درصد آسیب به آثار کم می گردد.

او همچنین درباره وضعیت مرمت بناهای تاریخی در اختیار بخش خصوصی با توجه به اعتبارات کمی که در اختیار این اداره کل است، اظهار کرد: سعی می کنیم با اولویت بندی بناهای آسیب دیده را مرمت کنیم، اما خوشبختانه بر اثر این سیل، آسیبی به محوطه های تاریخی وارد نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سیلِ بی خطر برای بناهای تاریخی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیلِ بی خطر برای بناهای تاریخی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید