غذا های اشتهاآوربرای بچه ها

به گزارش عینکی متفکر، دستور تهیه غذا های غیرقابل پس زدن

یافتن غذا های خوب و مغذی که مورد توجه و علاقه کودک قرار گیرد و اشتهایش را برانگیزند و ضمناً به کار طاقت فرسا در آشپزخانه نیازی نباشد، مشکل است. غذا های آسان و سریع بسیاری در سوپرمارکت ها در

غذا های اشتهاآوربرای بچه ها

نویسنده: میشل کندی

مترجم: زهرا جعفری

دستور تهیه غذا های غیرقابل پس زدن

یافتن غذا های خوب و مغذی که مورد توجه و علاقه کودک قرار گیرد و اشتهایش را برانگیزند و ضمناً به کار طاقت فرسا در آشپزخانه احتیاجی نباشد، مشکل است. غذا های آسان و سریع بسیاری در سوپرمارکت ها در معرض فروش قرار دارند. ولی اغلب حاوی مقادیر زیادی شکر و مواد نگهدارنده هستند. اگر در جستجوی جایگزین های خوشمزه ای هستید که خود بتوانید تهیه کنید (و بنابراین از محتویات آن ها با اطلاع باشید)، برخی از دستور های تهیه غذا های ابتکاری زیر را آزمایش کنید. قابلیت چشیدن و یا حتی شاید دوست داشتن آن ها، ضمانت شده است (خوب، تقریباً!). به دست گرفتن آن ها برای کودک آسان است، دارای ظاهری چشم نوازند و حفظ و نگهداری آن ها ساده است. این نوع غذاها حتی اگر موجب جلب توجه کودک نگردند، حداقل ممکن است شما را به تهیه غذای ابتکاری منحصر به فرد خودتان (و یا خود بچه ها) ترغیب و تشویق نمایند.

ایده هایی برای صبحانه

1-4 سالگی

ایده هایی برای تبدیل کردن اولین وعده غذایی روز به غذایی هیجان برانگیزتر. چرا یک کیک فنجانی بدون شکر با قرار دادن سس گوجه فرنگی و کمی پنیر رنده شده و تُست کردن آن، به پیتزای صبحانه تبدیل نشود. روی نان فانتزی های کوچولو را می توان کمی تخم مرغ خاگینه و برفراز ان پنیر رنده و ذوب شده قرار داد و یا روی یک پن کیک لایه نازکی کره بادام زمینی کشید (برش هایی موز هم می توانید به کار ببرید). یک نان قیفی بستنی را با ماست و توت فرنگی پر کنید تا صبحانه ای جالب توجه (و البته قابل حمل و نقل) به دست کودک داده باشید.

تغییرات و تنوّع روزانه

نان های مختلف را مورد استفاده قرار دهید. همان ساندویچ قدیمی کره و مربا وقتی روی نان پیتا تهیه شود، ناگهان بسیار خوشایند می شود. زمانی که لابه لای نان چاودار قدری پنیر خامه ای طعم دار قرار می دادم، هرگز فکر نمی کردم به چه موفقیت شایانی دست یافته ام. از آن به بعد، همواره دستم به تهیه آن بند بوده است (ساندویچ های کوچکی نظیر این، برای سفر هم غذای بسیار مناسبی هستند.)

غذا های رول شده

بچه ها غذا های رول شده را دوست دارند (نمی دانم چرا). بنابراین، برای ناهارشان چند برش کالباس یا ژامبون برداشته، کمی خردل و چند برش خیارشور روی هر یک قرار می دهم و آن ها را رول می کنم و با چند برش سیب در بشقابی سرو می کنم. ناهار ساده ای است - به اندازه تهیه یک ساندویچ - و به دلایل ناشناخته ای، بچه ها با علاقه آن را می جوند و می بلعند!

میان وعده های مقوی

در زیر، دستور تهیه سریع غذایی سرشار از پروتئین و بدون احتیاج به طبخ آورده شده است (اگر چه برای بچه ها دارای حساسیت خشکبار و دانه های آجیلی توصیه نمی شود).

آنچه لازم دارید:

1 فنجان کره بادام زمینی، 1/2 فنجان کشمش، 1/2 فنجان پودر شیرخشک بدون چربی، 1/4 فنجان کنجد، 1/4 فنجان عسل، تمام مواد را کاملاً با هم مخلوط کنید. به صورت گلوله هایی کوچک تر از گردو در آورده، در یخچال سرد کنید. حدود 8 عدد خوردنی میان وعده دست می آید.

بیسکویت گرانولا

این بیسکویت در منزل به سادگی تهیه می شود و مواد آن به وسیله خود شما قابل کنترل است.

آنچه لازم دارید:

1/2 2 فنجان پرک جو دوسر، 1 فنجان پودر نارگیل، 1/2 فنجان دانه های آجیلی خردشده، 1/4 فنجان دانه آفتابگردان، 1/4 فنجان کنجد، 1/2 فنجان جوانه گندم، 1/2 فنجان عسل، 1/2 فنجان روغن.

مواد خشک را مخلوط نموده، عسل و روغن را به آن ها بیفزایید. روی سینی فر چرب نشده، با ضخامت دلخواه پهن کنید (نیم تا یک سانتی متر مناسب است). در حرارت 275 درجه فارنهایت فر قرار دهید تا قهوه ای روشن شود. در صورت تمایل، بعد از طلایی شدن، روی بیسکویت ها میوه های خشک یا کشمش بپاشید. به محض سرد شدن، به صورت مستطیل های کوچک ببرید.

پیتزا

این هم دستور تهیه برترین خمیر پیتزای جهان، که طبخ نشده آن در فریزر به خوبی قابل نگهداری است.

آنچه لازم دارید:

3/4 1 فنجان آب گرم، 1 قاشق غذا خوری شکر، 1 بسته (1 قاشق غذا خوری) خمیرمایه خشک، 6 فنجان آرد گندم، 1/4 فنجان روغن زیتون، 1 قاشق غذاخوری نمک.

در یک کاسه بزرگ، آب و شکر و خمیرمایه را خلوط کنید. با فعال شدن خمیرمایه (جوشیدن و کف کردن)، یک فنجان آرد و سپس روغن و نمک را به آن بیفزایید. در مرحله بعد، 1/2 4 فنجان دیگر آرد افزوده با قاشق بزرگی به هم بزنید تا خمیر از کناره های کاسه جدا شود و به هم بچسبد.

ورز دادن:

روی سطحی تمیز و خشک، حداقل 1/2 فنجان آرد بپاشید. خمیر را روی آن قرار و ورز دهید تا کاملا یکنواخت و یکدست شود. برای پیشگیری از چسبیدن خمیر به سطح زیرین (و یا دست هایتان) گاهگاهی روی آن کمی آرد بپاشید تا یکنواخت و کشسان شود و تا نرم شدن خمیر، به ورز دادن ادامه دهید. سپس آن را به صورت گلوله ای در آورده، در کاسه قبلا چرب شده قرار دهید.

با حوله ای تمیز روی خمیر را بپوشانید و در محل گرمی قرار دهید (من شخصاً بالای یخچال را ترجیح می دهم، گرم و برکنار از جریان هواست). با دو برابر شدن اندازه خمیر (و عدم بازگشت آن به حالت اولیه در صورت فشار دادن انگشت در آن)، خمیر را از کاسه خارج کنید.

خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید (نیمی از آن برای یک نان پیتزای 12 اینچی با ضخامت مناسب کافی است). هر قسمت را با دست کمی پهن نموده، در سینی فر قرار دهی و صاف کنید - اگر هوادار نان پیتزای نرم و لطیف هستید، کف سینی فر را با کمی روغن زیتون چرب کنید و در صورتی که نان برشته را ترجیح می دهید، کف سینی را آرد ذرت بپاشید. مواد مورد علاقه تان را روی نان پیتزا قرار دهید و 10 تا 30 دقیقه بر اساس مواد مورد استفاده) در فر که قبلا تا 475 درجه فارنهایت گرم نموده اید، بپزید.

بیسکویت گندم کامل و ملاس جو دوسر

آنچه ضروری است:

1/2 فنجان کره یا مارگارین، 1 فنجان شکر سرخ، 2 عدد تخم مرغ، 1/2 فنجان ملاس تیره، 2 فنجان آرد، گندم کامل، 1 قاشق مرباخوری جوش شیرین، 1 قاشق چایخوری نمک، 1 قاشق چایخوری دارچین، 2 فنجان پرک جودوسر، 1/2 فنجان دانه های آجیلی خردشده، 1/2 فنجان کشمش.

فر را تا 400 درجه فارنهایت گرم کنید. شکر و کره را مخلوط و به صورت کرم یکنواختی در آورید. تخم مرغ ها را یکی یکی در آن بشکنید و مخلوط کنید. ملاس را بیفزایید. در کاسه ای دیگر، مواد قبلاً آماده شده بیفزایید و خوب به هم بزنید. جو دو سر پرک شده، دانه های آجیلی و کشمش را در سرانجام بیفزایید. با قاشق میزانی خمیر برداشته، در سینی فر که قبلاً چرب شده است قرار دهید و به مدت 8 تا 10 دقیقه در فر قبلاً گرم شده بپزید.

براوانی گندم کامل و پوره سیب بخارپز

آنچه برای خمیر لازم دارید:

1/2 فنجان کره یا مارگارین، 2 اونس شکلات تلخ، 3/4 فنجان شکر، 2 عدد تخم مرغ هم زده، 3/4 فنجان پوره سیب بخارپز، 1/4 قاشق چایخوری وانیل، 1 فنجان آرد گندم کامل، 1/2 قاشق مرباخوری بیکینگ پودر، 1/4 قاشق مرباخوری جوش شیرین، 1/4 قاشق چایخوری نمک.

مواد لازم برای رویه بیسکویت 2 قاشق غذا خوری شکر، 1/4 فنجان دانه های آجیلی خرد شده، 1/2 فنجان شکلات نیمه شیرین خرد شده قبل از آغاز کار، فر را 350 درجه فارنهایت گرم کنید. کره و شکلات را با حرارت ملایم در قابلمه ای ذوب کنید. شکر، تخم مرغ، پوره سیب بخارپز و وانیل را بیفزایید و خوب به هم بزنید. آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین و نمک را مخلوط کنید و به شکلات و کره ذوب شده بیفزایید و تا یکنواخت شدن به هم بزنید. خمیر به دست آمده را در سینی مربع شکل چرب شده 8 اینچی بریزید. مواد رویه را مخلوط نموده، روی خمیر پهن شده بپاشید. به مدت 30 تا 35 دقیقه در فر بپزید و قبل از بریدن، اجازه دهید بروانی کمی خنک شود.

تارت ها

در زمان کودکی، من عاشق پای درست کردن مادرم بودم - نه به دلیل خود پای، بلکه به این دلیل که بعد از سرانجام کار، مادر به جای مانده خمیر را در اختیار من قرار می داد تا یک تارت کوچولو پخته، با هر آنچه میل داشتم آن را پر کنم. امروزه، من خمیر پای را آماده می خرم - هر بسته برای تهیه چهار تا شش عدد تارت کافی است و بچه ها می توانند با هر آنچه میل دارند، توت فرنگی، موز و...، آن را پر نمایند.

برای چسبانک شدن تارت چند عدد مارش مالو (1) ریز به آن اضافه کنید و سپس در فر 325 درجه فارنهایت به مدت 10 تا 20 دقیقه (با توجه به اندازه تارت ها و میزان پر نماینده آن) بپزید. به محض طلایی شدن، تارت ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید سرد شوند، زیرا آب میوه کارامل شده واقعاً داغ است. این شیرینی برای صبحانه و یا در تابستان حتی برای صرف همراه ناهار، بسیار مناسب است.

سیب زمینی شیرین سرخ شده در فر

این میان وعده برای بچه های که برای افزایش اندازه ویتامین ث و ویتامین آ بدنشان به مصرف بیشتر سبزی های زرد احتیاج دارند، بسیار مناسب است.

آنچه لازم دارید:

3 عددسیب زمینی شیرین بزرگ، 1 قاشق غذاخوری روغن کانولا، 1 قاشق چایخوری نمک، فررا از قبل از آغاز کار تا 425 درجه فارنهایت گرم و سینی آن را چرب کنید. سیب زمینی ها شیرین را تمیز نموده، با مقطع یک سانتی متر خلال کنید و در یک کاسه متناسب با میزانشان بریزید. روغن و نمک را به آن ها اضافه کنید و به هم بزنید تا خلال های سیب زمینی کاملاً به روغن و نمک آغشته شوند. آن ها را به صورت لایه ای در سینی چرب شده پهن کنید و در فر قرار داده، بپزید؛ به مدت 30 دقیقه یا تا زمانی که سیب زمینی ها ترد و طلایی شوند. طی این مدت، با یک کتلت برگردان یا انبرک، مرتب آن ها را زیر و رو کنید تا یکنواخت سرخ شوند.

سبزی ها

تقریباً روش اصلی پخت در خصوص کلیه سبزی ها یکسان است:

سبزی ها را خوب بشویید و خشک کنید (زیرا روغن به سبزی های مرطوب و خیس نمی چسبد) و به قطعات یکسان تقسیم کنید. هویج را از طول پوست بکنید و تکه تکه کنید، کدوی سبز را به قرص هایی به ضخامت 1 سانتی متر ببرید.

سپس، آن ها را در کمی روغن زیتون غلتانده و با کمی نمک و فلفل سیاه تازه پودر شده (به منظور حفظ طعم آن) مزه دار نمایید.

در مرحله بعد، آن ها را در ماهیتابه داغ بریزید و بپزید. دقت کنید بیش از حد پخته نشوند - زیرا بعد از برداشته شدن از روی شعله اجاق، باز هم تا چند دقیقه با حرارت موجود در خود، پخته می شوند.

آماده سازی برخی سبزی ها یک مرحله دیگر را هم شامل می شود. مثلاً، سیب زمینی ابتدا باید به مدت 10 تا 20 دقیقه در آب نمک جوشانده شود. با توجه به اندازه سیب زمینی، آن را قطعه قطعه کنید و یا به صورت کامل بپزید. بادنجان شبیه به ابر ظرفشویی، خاصیت جذب روغن دارد؛ بنابراین ابتدا میزانی روغن و نمک و فلفل در کاسه ریخته، بادنجان ها را در آن بغلتانید و سپس به سرعت در مقادیر کم بپزید.

پی نوشت :

1. به نام تجاری پف پفی در بازار در دسترس است.

منبع مقاله :

کندی، میشل؛ (1389)، تغذیه کودک، زهرا جعفری، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "غذا های اشتهاآوربرای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذا های اشتهاآوربرای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید