نکاتی ضروری که قبل سفر با قطار باید بدانید!

به گزارش عینکی متفکر، برای بسیاری از ما، سفر با قطار می تواند به یک تجربه ناب تبدیل گردد. همواره امنیت و اطمینانی که از سفر با قطار داریم بیشتر از سفر با اتوبوس و یا هواپیما در فکر ما حک شده است. اگر قصد سفر در تعطیلات با قطار را دارید می دانید که پیدا کردن و رزرو آنلاین بلیط قطار با این حجم زیاد مسافر بسیار مشکل است.

نکاتی ضروری که قبل سفر با قطار باید بدانید!

ما در این مطلب از مجله گردشگری عینکی متفکر قصد داریم تا درباره تمامی نکاتی که ضروری است قبل از خرید بلیط قطار بدانید را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم که حتما با ما ادامه این مطلب همراه باشید نکات جالبی دستگیرتان خواهد شد.

خرید بلیط قطار

ابتدای هر سفری باید وسیله حمل و نقلی را که می خواهید با آن سفر خود را تا مقصد آغاز کنید، حرف اول را می زند. اگر می خواهید با قطار بروید، ابتدا باید بلیط قطار خود را بخرید. اگر زمان برگشت خود را هم می دانید، برای راحتی خود، بلیط رفت و برگشت بخرید تا با خیالی آسوده سفر خود را آغاز کنید. در ایران سایت های بسیاری برای خرید بلیط قطار وجود دارد که از بین آن ها سایت رجا معتبرترین بوده و در خارج از کشور و اروپا سایت های بیشماری مانند سایت اینترریل امکان خرید بلیط قطار را برای شما فراهم می آورد. از بین شرکت های ریلی که قطار ارائه می دهند، قطار غزال، قطار پردیس، قطار ماهان، قطار لوکس نورالرضا با امکانات بی نظیر و قطارهای 5 ستاره فدک جز برترین ها هستند که پیشنهادی می نماید مقاله هایی که به طور اختصاصی برای معرفی هر کدام در سایت موجود هست را بخوانید. قبل رزرو بلیط قطار به شما یاری خواهد نمود.

در زمان خرید بلیط به شماره جایگاه، واگن خود دقت کنید. ببینید که در واگن شما چند نفر دیگر حضور دارند. آیا بلیط شما برای کوپه 6 نفره، 4 نفره یا اتوبوسی است. بعلاوه دانستن تفاوت قیمت قطارها می تواند به انتخاب گزینه مناسب برای شما راهگشا باشد. ساعت حرکت قطار یکی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کنید. پس از در نظر گرفتن تمام این موارد بلیط خود را برای سفر با قطار بخرید.

وسائل مورد احتیاج برای سفر با قطار

همه ما می دانیم که سفر با قطار زمان طولانی را می طلبد و ضروری است که همراه خودمان وسایلی داشته باشیم تا طولانی شدن زمان را احساس نکنیم. از جمله وسایلی که باید همراه داشته باشید عبارت از شارژر همراه، دستمال کاغذی، سوییشرت یا هودی، هدفون یا هندزفری، وسایل تفریح غیر الکترونیکی (بازی های فکری، معما، جدول و…)، کتاب، مجله یا کتابخوان، دوربین عکاسی، مواد غذایی و آب کافی و بالشت بادی طبی هستند.

چمدان خود را تا می توانید پر کنید

بله. هر چیزی که می خواهید در چمدان خود بگذارید. در سفرهای با قطار هیچ زمان وزن چمدان شما میزان گیری نمی گردد. این موضوع یکی از مزیت های سفر با قطار است. اگر سوغاتی های زیادی خریده اید و می خواهید از اروپا به کشور خود بروید، تنها کافیست که سفر با قطار را تجربه کنید. اگرچه مقرراتی برای بار چمدان و تعداد آن وجود دارد اما اگر بتوانید چمدان خود را در مکانی که برای چمدان ها در نظر گرفته شده است یا بین جایگاه ها در قطارهای اتوبوسی جای دهید، به هیچ مسئله ای برنخواهید خورد. بنابراین از این فرصت استفاده نموده و هر چقدر که چمدانتان جا دارد، خرید کنید.

در سفر با قطار مراقب چمدان خود باشید

همواره رعایت کردن جانب احتیاط در سفر با قطار حرف اول را می زند. بهتر است از همان ابتدا مراقب بارها و چمدان خود باشید. آن را در جایی بگذارید که دیگر اشخاص به راحتی نتوانند آن را بردارند. سعی کنید اگر می گردد چمدان را در کنار خود بگذارید. در قطارهای اتوبوسی کمدهایی همگانی برای گذاشتن چمدان تعبیه شده است. این کمدها اگرچه فضای شما را باز می نماید اما به علت همگانی بودن در آن باز بوده و همه افراد درون قطار به آن دسترسی دارند. اگر در کوپه هستید در نظر بگیرید که شاید دیگر افراد درون کوپه در ایستگاه های میانی پیاده شوند و افراد جدیدی جای آن ها را بگیرند. برای اطمینان بیشتر از امنیت چمدان خود سعی کنید تا جایی که می توانید آن را در کنار خود یا مکانی که امنیت بیشتری دارد جای دهید. بعلاوه مدارک مهم و لوازم ضروری خود را در یک ساک دستی و در کنار خود داشته باشید.

اگر در کوپه ای هستید، سعی کنید با دیگر افراد درون کوپه ارتباط برقرار کنید. آشنا شدن با آن ها و دانستن مقصدشان می تواند به شما اطمینان بیشتری راجع به چمدانتان در قسمت بار کوپه بدهد. بعد از آشنایی شاید با خیال راحت تری برای گشت و گذار در قطار یا رفتن به رستوران قطار بروید. اگر مجبورید چمدان خود را در قسمت انبار و در قفسه چمدان با دیگر افراد بگذارید، یک راه چاره متصل کردن چمدانتان با یک تسمه قفل دار به درب یا میله قفسه است. در این صورت هیچ کس به غیر از خودتان نمی تواند چمدان را از قفسه بیرون بیاورد.

از زمان خود در قطار هوشمندانه بهره ببرید

زمانی که در سفرهای طولانی با قطار دارید، می تواند فرصتی برای سازماندهی یا برنامه ریزی برای کارها و اهداف بعدی شما باشد. از این زمان به خوبی بهره ببرید. دفترچه یادداشت خود را به همراه داشته باشید، مجله یا کتاب بخوانید، عکس های بد و نامطلوبی که در طول سفر گرفته اید پاک کنید، اگر اهل سفرنامه نویسی هستید، بنویسید، دوباره برنامه سفر خود را چک کنید یا ایمیل های خود را جواب دهید. بیشتر قطار ها دارای پریز برق هستند، در نتیجه اگر وسیله های برقی مانند گوشی هوشمند یا دوربین دارید که احتیاج به شارژ دارند از این فرصت استفاده نموده و آن ها را شارژ کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که زیاد خود را سرگرم کارتان نکنید، گاهی سر را بالا آورده و از پنجره به چشم انداز هایی که در بیرون قطار جلوی رو شما هستند نکاهی بیندازید و از سفر لذت ببرید.

نحوه استفاده از سرویس بهداشتی قطار را بدانید

اگر چه قطار در ایستگاه های متعددی می ایستد و در ایستگاه ها شما به سرویس های بهداشتی دسترسی دارید، اما استفاده از سرویس بهداشتی قطار مزیت های خودش را نیز دارد. عموماً سرویس های بهداشتی قطار را در سرانجام و ابتدای هر واگن پیدا می کنید. اگر اشغال باشد می توانید زمانی که در راهرو واگن هستید علامت قرمز سرویس بهداشتی را در سمت آن ببینید. علامت های سبز در بالای ورودی یا خروجی واگن نشان دهنده خالی بودن و علامت قرمز نشان دهنده اشغال بودن سرویس بهداشتی است. در سفر با قطار هر واگنی یک مهماندار دارد که می توانید از او هر سوالی که داشتید بپرسید. بعلاوه مهماندار موظف است که نظافت سرویس های بهداشتی را در صورت لزوم انجام دهد. اگر می ترسید که از قطار در ایستگاه ها جا بمانید، به جای استفاده از سرویس های بهداشتی در هر ایستگاه از سرویس های بهداشتی درون قطار بهره ببرید. نکته: در زمانی که قطار به ایستگاهی می رسد و توقف می نماید، تمام در سرویسهای بهداشتی قفل می گردد. بنابراین حواستان باشد که در این زمان ها از آن ها استفاده نکنید.

قوانین عمومی را رعایت کنید

به افرادی که درون کوپه شما هستند نگاه کنید. اگر آن ها را ساکت، در حال کار یا خوابیدن یافتید، شما نیز ساکت باشید. بلند حرف نزنید و سرو صدا نکنید. به حقوق دیگر افراد احترام بگذارید. یکی از نکات مهم سفر با قطار پوشیدن کفش مناسب است. اگر می خواهید در کوپه های تخت شو، بر روی تخت خود بخوابید شاید لازم باشد که کفش های خود را در بیاورید. کفش هایی را برای سفر با قطار انتخاب کنید که به راحتی پوشیده شوند و یا در آورده شوند. بعلاوه تمیز بودن جوراب و پاهایتان را نیز در نظر بگیرید تا باعث آزار دیگر افراد در کوپه خود نشوید.

قیمت غذا در قطار

اول از همه باید بگوییم که قیمت غذا در قطار بسیار به صرفه تر از هواپیما است، اما باید به کیفیت آن هم توجه کافی را داشته باشیم. اگر می خواهید که از غذاهای قطار بهره ببرید می بایست قبل از رزرو بلیط قطار تیک رزور غذا در قطار را هم بزنید و با خیال راحت و بدون نگرانی بابت غذا می توانید به سفرتان بپردازید. توجه به این که نکته که سفر با قطار ساعت ها طول می گردد، نخوردن غذا می تواند کمی اذیت نماینده باشد. رزرو غذا در هنگام خرید بلیط قطار فدک به علت کیفیت بالایی که در ارائه خدمات آن وجود دارد ما نیز پیشنهاد می کنیم.

با خود ساندویچ به همراه داشته باشید

اگر چه بیشتر قطارها رستوران دارند و می توانید غذا سفارش دهید اما به همراه داشتن یک ساندویچ یا میان وعده برای سفرهای کوتاه فکر بسیار خوبی خواهد بود. قبل از خرید بلیط قطار خود، توضیحات قطار را بخوانید و از وجود رستوران در آن با خبر شوید. از مهماندار قطار ساعات سرو غذا را در رستوران قطار بپرسید و برای اینکه به شما غذا برسد، بهتر است که در ساعات اولیه سرو غذا به رستوران بروید یا در همان ابتدا به مهماندار واگن خود سفارش غذایتان را بدهید تا برای شما غذا نگه دارند.

انتخاب یک قطار خوب

در سفر با قطار مسافران احساس این را دارند که یک کتاب متحرک در جلوی چشمشان در حال ورق خوردن است. هر چقدر که قطاری که ما انتخاب میکنیم بهتر باشد لذت تماشای این تصاویر بیشتر و بهتر می گردد. انتخاب قطار بنابر هزینه و مقصدی که شما در نظر دارید می تواند متفاوت باشد اما بعضی از قطارها کوپه هایی با ظرفیت 4 نفره و بعضی هم 6 نفره یا حتی اتوبوسی هستند. اگر شما سفر تفریحی می خواهید بروید و تعدادتان زیاد پیشنهاد می کنیم که از قطارهای اتوبوسی یا کوپه های 6 نفره بهره ببرید.

گفتنی است! کوپه های اول و آخر قطارها را هیچ وقت انتخاب نکنید چرا که بر روی چرخ های قطار قرار دارند و سر و صداری زیادی را فراوری می نمایند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب قطار مناسب برای سفر پیشنهاد می کنیم که مطلبی که در این خصوص نوشته ایم را حتما مطالعه کنید.

از ایستگاهی که می خواهید در آن پیاده شوید آگاه باشید

نقشه حرکت قطار را از قبل نگاه کنید. بدانید چند ایستکاه تا رسیدن به مقصد دارید. اگر گوشی هوشمند دارید، راستا خود را ردیابی کنید. نام ایستگاه قبل از ایستگاهی که می خواهید در آن پیاده شوید، را به خاطر بسپارید. قبل از سفر راجع به ایستگاهی که می خواهید در آنجا پیاده شوید، پرس و جو کنید. اینکه در کجا واقع شده است، چقدر با شهر فاصله دارد و برای رفتن به داخل شهر آیا تاکسی یا دیگر وسیله حمل و نقل فراهم است یا خیر. چه ساعتی از شبانه روز به مقصد می رسید؟ پاسخ به تمام این سوال ها می تواند به شما یاری کند.

ما در این مطلب سعی کردیم به تمامی نکاتی که ضروری است که در مورد خرید بلیط قطار و بعلاوه سفر با قطار بدانید اشاره کردیم، در صورتی که نکات جالبتری در مورد تکمیل این مطلب مد نظر دارید با ما و دیگر مخاطبان عینکی متفکر در میان بگذارید. پیشاپیش از حس تعامل شما با خودمان سپاسگذاریم.

منبع: roughguides.com

منبع: الی گشت

به "نکاتی ضروری که قبل سفر با قطار باید بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی ضروری که قبل سفر با قطار باید بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید