چگونه نقشه کرونایی کشور قرمز شد؟

به گزارش عینکی متفکر، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران از افزایش 40درصدی ابتلا و 100درصدی مراجعه های سرپایی خبر می دهد.

چگونه نقشه کرونایی کشور قرمز شد؟

به گزارش روزنامه همشهری نوشت: پس از 48روز، رنگ قرمز به نقشه ماسک و محدودیت های کرونا به شهرهای نارنجی و قرمز بازگشت. شیب ابتلا به کرونا فرایند صعودی خود را حفظ نموده و روز گذشته وزارت بهداشت از شناسایی 11851 بیمار تازه اطلاع داد.

به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، به طور کلی شیوع کرونا در زمینه ابتلا بیش از 40درصد و برای مراجعات سرپایی 100درصد افزایش پیدا نموده است. بر اساس آخرین اعلام برنامه ماسک هم از روز گذشته شرایط شهرستان اردکان یزد قرمز شد و هشت شهر کاشان، فردوس، تربت حیدریه، بستک و ابرکوه، خاتم، مهریز و میبد هم در شرایط نارنجی قرار گرفتند. 114 شهر شرایط زرد را تجربه می نمایند و 325 شهر هم در شرایط آبی مانده اند. در این میان اما در تهران و بسیاری از استان ها هشدار موج تازه بیماری به صدا درآمده؛ چرا که اندازه مراجعه روزانه به مراکز درمانی به شدت افزایش پیدا نموده است. بعلاوه بر اساس اعلام تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا، از روز گذشته اعمال جریمه برای تردد خودروهای شخصی به/از شهرهای قرمز و نارنجی بدون تأییدیه واکسن یا نداشتن پی سی آر منفی در هر 24ساعت مبلغ یک میلیون تومان خواهد بود و در تردد خودروهای شخصی به شهرهای زرد بدون داشتن پی سی آر منفی (در شرایط قرنطینه و بیمارنبودن) مبلغ 500هزار تومان در هر 24ساعت جریمه اعمال می گردد.

افزایش 100درصدی مراجعات سرپایی در تهران

بر اساس آخرین گزارش ها، شهرهای پردیس، پیشوا، دماوند، فیروزکوه و ورامین تهران در شرایط زرد قرار دارند اما در همین نقاط و سایر منطقه ها استان موارد مراجعات سرپایی و ابتلا افزایشی است. نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره آغاز پیک تازه بیماری به همشهری می گوید: هم اکنون بر اساس آخرین آمار 40 تا 50درصد موارد ابتلا در تهران امیکرون است و نسبت به ماه گذشته در بحث سرپایی 100درصد افزایش داریم. البته در این باره دو نکته وجود دارد. این که این افزایش آمار، بیشتر منتهی به مراجعه بیماران سرپایی است و تعداد بستری، فوتی و ابتلای شدید هنوز افزایشی نیست. از سوی دیگر هر سال در این فصل شیوع آنفلوآنزای فصلی هم داریم و اکنون فصل بیماری های ویروسی است.

افزایش موارد بستری با توجه به تغییر رنگ بندی در بعضی شهرها آغاز شده است و توکلی در این باره شرح می دهد: علاوه بر افزایش بستری، موارد تست های مثبت هم در این باره در نظر گرفته می گردد. مثلا بعضی شهرستان ها، از جمله ملارد، بیمارستان ندارد که در چنین شرایطی بستری هم ثبت نمی گردد اما با توجه به افزایش موارد ابتلا رنگ آن مشخص می گردد.

به گفته توکلی، اندازه بستری در کل تهران هم اکنون زیر هزار نفر است و بیش از سه هزار مراجعه سرپایی روزانه به مراکز درمانی گزارش شده است.

موج شدید بیماری در یزد

اوایل این هفته شهرستان اردکان یزد با افزایش موارد بستری، نخستین شهر نارنجی نقشه ماسک شد و حالا در فاصله کمتر از یک هفته به رنگ قرمز درآمده، ابرکوه، خاتم، مهریز و میبد هم نارنجی شده اند. مسعود شریفی، معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد، درباره موج شدید بیماری در این استان می گوید: رعایت نشدن پروتکل ها و افزایش تجمعات سیر صعودی بیماری را رقم زده که قابل پیش بینی بود.

به گفته شریفی در مواجهه با موج تازه بیماری، تزریق دوز سوم ضرورت دارد: در استان یزد از میان تمام افراد واجد شرایط (کسانی که بعد از سه ماه باید برای تزریق دوز سوم مراجعه نمایند) هنوز 55درصد مراجعه ننموده اند و این یعنی کاهش ایمنی و نگرانی از ابتلای آنها. نکته مهمی در آنالیز شرایط بیماران بستری در اردکان هم این بود که بعضی از بیماران یا هیچ واکسنی تزریق ننموده یا واکسیناسیون شان تکمیل نشده بود.

او در پاسخ به این سؤال که چرا یزد در افزایش موارد ابتلا و بستری، از سایر استان ها سبقت گرفته، شرح می دهد: بیشترین سرانه تخت کشور در یزد است و بستری شدن بیماران در این منطقه ها به راحتی صورت می گیرد اما این اقدام به معنی کم بودن بیماری نیست و همین حالا نزدیک به 300نفر بستری در بخش های کووید-19 مراکز درمانی استان داریم که 30درصد بیش از هفته گذشته است.

منبع: فرارو

به "چگونه نقشه کرونایی کشور قرمز شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه نقشه کرونایی کشور قرمز شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید