فراوری و صادرات مسئله اول کشور است

به گزارش عینکی متفکر، رئیس اتاق قم گفت: دستورالعمل جدید بانک مرکزی در مورد نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات نشان می دهد مصوبات رسمی و عملکرد غیررسمی متولیان بخش صادرات اعم از بانک و تصمیم گیران دیگر بخش های دولتی موجب بروز مشکلاتی برای فعالان حوزه صادرات و واردات شده درحالی که قرار بود که در سال جهش فراوری موانع احصاء و حذف شوند نه بلعکس.

فراوری و صادرات مسئله اول کشور است

ابوالفضل خاکی در جلسه هیات رئیسه اتاق قم که با دستور کار آنالیز دستورالعمل های ستاد ملی همایش تجلیل از صادرنمایندگان سال 99 برگزار گردید، اضافه کرد: اگر در شرایط فعلی صادرات انجام می گردد به دلیل تعهدات و قراردادهای مالی است که صادرنمایندگان ما به مشتریان خارجی خود داده اند وگرنه شرایط برای فعالیت این حوزه مناسب نیست و سیستم های جاری علی رغم سیاست های مثبت جمعی از مدیران کاملاً بازدارنده است.

او ضمن انتقاد از تعیین نبودن متولی امر صادرات اظهار کرد: در حوزه صادرات نهادهای زیادی تصمیم گیری می نمایند اما یک جوابگو وجود ندارد و این اختلال بسیار بزرگی در فرایند صادرات است ما باید موضوعِ سازمان توسعه تجارت را به عنوان متولی تجارت کشور بازتعریف کنیم این کار باعث می گردد این سازمان با اقتدار بتواند موانع اداری و اجرایی را در توسعه صادرات شناسایی و مدیریت نمایند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: امروز فراوری و صادرات مسئله اول کشور است صادرنمایندگان در قامت خط شکنان جنگ مالی خواب دشمنان را آشفته کردند و ظرفیت های فراوریی را به کار گرفته و اشتغال ایجاد کردند او ادامه داد: مهم ترین کار در توسعه صادرات بازاریابی است تا بستر لازم برای حضور صادرنمایندگان در بازارهای بین المللی فراهم گردد.

رئیس اتاق قم توضیح داد: تحت هر شرایطی باید از ظرفیت ها و منابع بزرگ خود غافل نشویم هر سال از صادرنمایندگان نمونه تقدیر می گردد اما باید برای این قهرمانان ملی تسهیل امور برای اداره فعالیت را فراهم کنیم وی گفت ما از مدیران دولتی انتظار داریم روز ملی صادرات را فقط به تجلیل از صادرنماینده نمونه خلاصه ننمایند و گل ریزان در قالب بسته های تشویقی جهت ایجاد انگیزه برای صادرات در صادرنمایندگان را فراهم نمایند.

او اضافه کرد: تحلیل ساختار صادرات کشور یکی از مطالعاتی است که با تغییر شرایط مالی کشور ازجمله مواجهه با شدیدترین شکل های تحریمی باید در دستور کار سیاست گذاران قرار گیرد.

خاکی اظهار کرد: وجود بروکراسی بالا و مقررات و بخشنامه های خلق الساعه در شرایطی که صادرات به سهم مسئولان کشور از نان شب واجب تر است تبدیل به بلندترین موانع صادرنمایندگان شده است نگاه سلبی به بازگشت ارز حاصل از صادرات و چرخه پیچیده ای از مقررات و شیوه نامه های بازگشت ارز حاصل از صادرات موجب سردرگمی واحدهای فراوریی صادرنماینده و درنتیجه توقف رشد صادرات می گردد.

خاکی در جلسه هیات مدیره اتاق قم اظهار کرد: مشکل فراورینمایندگان و فعالان مالی بیشتر از آنکه کمبود منابع مالی باشد نبود برنامه ریزی و نقشه راه مالی در کشور است ما در سیستم قاعده گذاری مشکل داریم تا زمانی که این سیستم تغییر نیابد و اصرار بر طی راستا گذشته داشته باشیم مشکل مالی کشور حل نمی گردد.

خاکی گفت: در میدان نابرابری که. در امر صادرات برای فعالان مالی کشور ایجاد شده است در بعضی موارد به جای حمایت از آنان مانعی برای صادرات آنها گذاشته می گردد که نتیجه آن کاهش 30 درصدی صادرات در شش ماهه نخست سال است.

او اضافه کرد: اگر امروز سازمان هایی نظیر اداره کل امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی در استان ها ناگزیرند شیوه نامه های سازمان های فرادست خود را اجرا نمایند و گاهی خود آنها به آن خورده می گیرند می توان نتیجه گرفت که عدم هماهنگی درون سیستمی و برون سیستمی در آرمان های مالی یک سازمان موجب این پدیده شده است که باید برطرف گردد.

خاکی ادامه داد: روز ملی صادرات سال جاری علاوه بر توجه به بخش های صنعت، معدن و تجارت نقش شرکت های دانش بنیان، آی تی و استارتاپ ها باید به طور کارآمد و اثربخش در آن دیده گردد.

رئیس اتاق قم اضافه کرد: راه برون رفت از مسائل صادراتی اولاً می تواند به وسیله بازارچه های مرزی و گمرکات به کشورهای همسایه باشد و با برنامه ریزی مدون توسعه یابد و توافقنامه های موردی که ویژگی هر یک از کشورهاست برحسب ضرورت طراحی و به اجرا درآید.

او ادامه داد می توان برای جایگزین کردن اقتصاد نفتی و فروش مشکل ساز نفت، توسعه صادرات بر اساس مزیت نسبی و رقابتی بین کشور ما و بازار هدف را ایجاد نمود که این امر قابل ردیابی است.

ثانیاً جلوگیری از قوانین انقباضی و دریافت امتیازات دولت از صادرنمایندگان یک امر ملی و لازم است تا راه ورود منابع را به اقتصاد ملی هموار سازد و درنتیجه ارزش پول ملی بالاتر رود.

ثالثاً حضور سرمایه گذاران جدید چه داخلی و چه خارجی زمانی امکان پذیر است که آمار صادرات اوج گیرد آنها به این آمار (افزایش یا کاهش آن) توجه استراتژیک دارند و بر اساس آن تصمیم می گیرند.

خاکی توضیح داد: اصولاً باید گفت ویترین اقتصاد هر کشور صادرات آن کشور است آمار و ارقام در کشورهایی که در چند دهه اخیر توسعه یافته اند گویای این امر است و اهمیت بنیادی دارد.

ابوالفضل خاکی در خاتمه با اشاره به تمدید مهلت ثبت نام صادرنمایندگان در پایگاه بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات گفت: طبق آخرین شیوه نامه انتخاب صادرنمایندگان از سوی ستاد ملی برگزاری مراسم این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد بنابراین شرکت ها تا خاتمه روز آدینه 25 مهرماه فرصت دارند در این سایت ثبت نام نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "فراوری و صادرات مسئله اول کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری و صادرات مسئله اول کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید