سرانه مصرف برنج هر ایرانی به 36 کیلوگرم کاهش یافت

به گزارش عینکی متفکر، رئیس انجمن برنج با اشاره به فرایند کاهشی مصرف سرانه برنج در کشور گفت: میانگین مصرف سرانه برنج در ایران سالانه 36 تا 36.5 کیلوگرم است.

سرانه مصرف برنج هر ایرانی به 36 کیلوگرم کاهش یافت

به گزارش ایرنا، جمیل علیزاده شایق در نشست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با موضوع آنالیز مسائل و مسائل حوزه برنج کشور، با با بیان اینکه بحث مقدار مصرف سرانه از سال ها پیش طرح شده است، اضافه نمود: اعداد 36 تا 36.5 کیلوگرم مشخص شده برای مصرف سرانه برنج در ایران با توجه به تغییر الگوی تغذیه افراد و رغبت کمتر جوانان به برنج و کاهش قدرت خرید کاهشی شده و به اعداد فعلی رسیده است.

رئیس انجمن برنج با ابراز مخالفت نسبت به واگذاری مسوولیت تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی، گفت: این وزارتخانه اگر هم مسوول فراوری و واردات باشد، نمی تواند کاری انجام دهد چراکه در تنظیم بازار، تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی کار را انجام دهد، چندان مهم نیست بلکه مهم اجماع روی نحوه انجام آن است.

وی با تأکید بر بحث تعرفه گمرکی واردات برنج و تخصیص آن به هزینه های زیربنایی حوزه برنج گفت: اگر از سال 62 که ما این پیشنهاد را ارائه دادیم، به آن عمل می کردند، سال ها پیش همه اراضی شمال تجهیز و یکپارچه سازی می شد و بهره وری و مقدار فراوری محصول برنج در کشور افزایش می یافت.

علیزاده شایق، تمرکز بر آبخوان داری در منطقه ها شمالی کشور و حفظ آب، نظارت بر کیفیت برنج توزیع شده در داخل و حفظ اصالت برنج داخلی و بیدار شدن سیستم نظارتی را ازجمله احتیاج های حوزه برنج کشور اسم کرد که باید پیگیری گردد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش درباره سطح زیرکشت برنج در استان های مختلف کشور گفت: گیلان با 220 هزار هکتار اراضی، مازندران با 214 هزار هکتار، گلستان با 100 هزار هکتار و خوزستان با 180 هزار هکتار عمده ترین فراوریکنندگان برنج کشور هستند که البته در 15 استان دیگر در مجموع 90 هزار هکتار کشت برنج داریم.

فرامک عزیزکریمی ادامه داد: از مجموع برنج فراوریی کشور در امسال 32 درصد مربوط به استان مازندران، 26 درصد گیلان، 18 درصد خوزستان، 15 درصد گلستان و هشت درصد مربوط به سایر استان های کشور بوده است.

عزیزکریمی اضافه نمود: از این مقدار فراوری حدود 77 درصد مربوط به استان های شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) است.

منبع: فرارو

به "سرانه مصرف برنج هر ایرانی به 36 کیلوگرم کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانه مصرف برنج هر ایرانی به 36 کیلوگرم کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید