مصارف نو برای زاینده رود بدون تأمین منابع ، مطالبه کشاورزان: اجرای مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب

به گزارش عینکی متفکر، وزیر نیرو در جمع کشاورزان معترض اصفهانی حضور یافت تا برای احتیاج آنان به آب فکری کند؛ درحالی که مطالبه اصلی کشاورزان اجرای مصوبه 9 ماده شورای عالی آب است.

مصارف نو برای زاینده رود بدون تأمین منابع ، مطالبه کشاورزان: اجرای مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب

گروه استان های عینکی متفکر، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * چند روزی است کشاورزان استان اصفهان برای دریافت سهم آبه خود برای کشت پاییزه مقابل شرکت آب منطقه ای استان، صداوسیما یا بستر خشک زاینده رود تجمع و مطالبات خود را به اشکال مختلف مطرح کردند. شاید بتوان گفت که اصلی ترین مطالبه کشاورزان جاری شدن زاینده رود و اجرای قانون مصوبات 9 ماده ای است.

مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب

در سال 92 شورای عالی آب مصوبه ای 9 ماده ای را با هدف احیای تالاب گاوخونی و برای اجرا در حوضه آبی زاینده رود منتشر کرد. در مفاد این مصوبه وزارت نیرو مکلف شده که نسبت به تأسیس واحد مدیریت یکپارچه این حوضه آبی اقدام کند. این بند به تازگی اجرایی شده و ریاست این واحد را اکنون هوشنگ ملایی به عهده دارد و زیرمجموعه معاونت آبفای وزارت نیرو به شمار میرود.

در بند دوم این مصوبه تأکید شده که شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضور استانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، معاونان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صمت و نمایندگان اصناف کشاورزی تشکیل گردد. مشخص میزان حقابه ها، سهم آبه ها و صاحبان حق اشتراک و حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی از سوی وزارت نیرو هم بند سوم این مصوبه است. ممنوعیت بارگذاری نو بر منابع آبی زاینده رود، ساماندهی برداشت آب در استان های مذکور، فراهم کردن تسهیلات لازم برای تغییر شیوه های آبیاری، تأسیس صندوق تأمین خسارت خشکسالی در این حوضه آبی، انجام مطالعات تونل آّرسانی به اصفهان و اجرای طرح انتقال آب به بهشت آباد برای تأمین آب شرب، از دیگر بند های این مصوبه است.

بسیاری از مسئولان معتقدند که اجرای این مصوبه می تواند مسائل کشاورزانی را که به آب زاینده رود وابسته اند، حل نماید.

بیشتر بخوانید:

  • جمعی از کشاورزان استان اصفهان مقابل آب منطقه ای و صداوسیما تجمع کردند
  • راه چاره هایی کارشناسانه برای کاهش بحران آب / مدیریت آب به عهده ذینفعان باشد
  • قصه پرغصه حکمرانی آب / چگونه مسئولان آبی برای 2 برابر ظرفیت زاینده رود آب فروختند؟

محرابیان، وزیر نیرو، آدینه را در اصفهان گذراند. او در ابتدای سفر در جمع کشاورزان که تجمع نموده بودند، حاضر شد و وعده داد که مشکل تامین آب کشاورزی 2 ساله حل خواهد شد. راه چاره وزیر نیرو هم عدالت در تقسیم آب است.

قانون گرایی، عدالت، شفافیت

امیرحسین بانکی پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار ما، عنوان می نماید که اصلی ترین مساله درباره تقسیم آب زاینده رود، نبود تفاهم چه بین استان های همجوار این حوضه آبی و چه بین دولتمردان و مردم منطقه است.

درک مشترک و دقیق نسبت به این مساله، توافق و تفاهم برای حل آن، بیشتر شدن رفت و آمد بین مردم و مسئولان استان های همجوار زاینده رود و شفافیت میزان آب اختصاص یافته و سهم آب در منطقه ها مختلف از جمله راه چاره هایی است که بانکی پور برای حل این مشکل معرفی می نماید و می گوید: ما شعار قانون گرایی، عدالت و شفافیت را راهکار این مساله می دانیم.

به گفته او همه باید در برابر قوانین مربوط به آب یکسان باشند و عدالت در تقسیم آب رعایت گردد؛ یعنی نبود آب و خشکسالی را همه بهره برداران آب حوضه زاینده رود، به یک میزان احساس نمایند. شفافیت هم ضروری است که معلوم گردد هر قسمتی چه استان ها و چه بخش های مالی مختلف بهره بردار از آب زاینده رود، چه میزان آب مصرف نموده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اشاره می نماید که دولت مصارف نوی را برای آب زاینده رود تعریف می نماید، ولی منابع تأمین آب را درنظر نمی گیرد.

در فیلم زیر مشروح این مصاحبه را مشاهده می کنید:

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مصارف نو برای زاینده رود بدون تأمین منابع ، مطالبه کشاورزان: اجرای مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصارف نو برای زاینده رود بدون تأمین منابع ، مطالبه کشاورزان: اجرای مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید