معرفی گزنه سفید و خواص درمانی آن

به گزارش عینکی متفکر، تصفیه کننده خون و رفع کننده کم خونی دختران جوان، صفرابر و تنظیم کننده اعمال روده، آرام بخش و خواب آور، ضد اسپاسم و بندآورنده خونریزی های خارج از وقت عادت ماهیانه، مخدر و مفرخ، ادرارآور و ضد التهاب می باشد. در

معرفی گزنه سفید و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Lamium album L.، نام فرانسه Lamier blanc و نام انگلیسی آن White dead nettle می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گزنه سفید و حُرف اَبیض نامیده شده است.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود 60 سانتی متر با ساقه ای چهارگوش و راست مایل به خمیده، برگ های آن متقابل، قلبی شکل، نوک تیز و دندانه دار، در کناره برگ های قسمت فوقانی ساقه، گل دهنده و گل های آن به صورت مجتمع و به رنگ سفید مایل به زرد می باشند.

طبیعت گل گیاه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در نقاط سایه دارِ مرطوب از جمله در حواشی جنگل ها و کناره صخره های منطقه ها معتدله کشورهای آسیایی، آمریکایی و اروپایی انتشار داشته و به صورت پرورشی نیز کاشته می گردد. در ایران نیز در نقاط ذکر شده اغلب استان ها از جمله در استان های شمالی، لرستان، کردستان، کرمان، سمنان، زنجان و به صورت پراکنده در استان های تهران، کهکیلویه و بویراحمد و آذربایجان شرقی و غربی انتشار دارد و به صورت پرورشی نیز کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گیاه: تانن، موسیلاژ، قند، اسانس، اسید گالیک، ساپونین، یک گلوکوزید، املاح پتاسیم و غیره در آن یافت شده است.

بخش مورد استفاده:

سرشاخه های گلدار

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و میزان مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

تصفیه نماینده خون و رفع نماینده کم خونی دختران جوان، صفرابر و تنظیم نماینده اعمال روده، آرام بخش و خواب آور، ضد اسپاسم و بندآورنده خونریزی های خارج از وقت عادت ماهیانه، مخدر و مفرخ، ادرارآور و ضد التهاب می باشد. ضمناً برای اسهال های ساده، خونروی ها، اخلاط خونی، کم خونی، آب آوردن انساج، بیماری های دستگاه تنفس، عدم دفع ادرار افراد سالخورده، ترشحات مهبلی، تکرر ادرار، نارسایی های کبدی، بیماری های زنان و روماتیسم نیز مفید است. جوشانده آن در استعمال خارجی التیام بخش زخم ها می باشد.

تذکر:

استفاده از گزنه سفید برای خانم هایی که در دوران یائسه شدن هستند یا یائسه شده اند و یا به پوکی استخوان مبتلا می باشند ممنوع است زیرا سبب کاهش هورمون استروژن و دفع کلسیم می گردد. ضمناً بچه ها زیر 2 سال و اشخاص بزرگتر از 65 سال نیز باید مصرف آن را به میزان کم شروع نمایند. مصرف مدوام گزنه سبب لاغری سریع و ایجاد بیماری های مختلف می گردد. افرادی که مجبور به استفاده از قرص های رقیق نماینده خون می باشند و بیمارانی که دارای پلاکت خون (ترومبوسیت) بالا هستند، نباید غذاهای حاوی گزنه تازه یا چای گزنه میل نمایند چون امکان دارد سبب لخته شدن خون و آمبولی مغز یا انسداد مویرگ های مغزی گردد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی گزنه سفید و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گزنه سفید و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید