نسخه مجازی کل کیهان را دانلود کنید؛ اگر 100 ترابایت فضای خالی دارید!

به گزارش عینکی متفکر، اگر فضای کافی برای داشتن حجم عظیمی از داده های کیهانی دارید، می توانید عظیم ترین شبیه سازی فعلی کیهان را که با جزئیات بالا به وسیله دانشمندان فراوری شده، دانلود کنید.

نسخه مجازی کل کیهان را دانلود کنید؛ اگر 100 ترابایت فضای خالی دارید!

نجوم کمی متفاوت از بسیاری از علوم دیگر است زیرا فقط با یک نمونه سروکار دارد: دنیای که می توانیم مشاهده کنیم. بنابراین ستاره شناسان نمی توانند دنیا های متعددی را مطالعه نمایند تا به طور کامل شکل گیری دنیا ما را درک نمایند.

اما آن ها این امکان را دارند که شبیه سازی رایانه ای از دنیا ما ایجاد نمایند. ستاره شناسان با اصلاح جنبه های گوناگون شبیه سازی های خود می توانند ببینند که چگونه چیزهایی مانند ماده تاریک و انرژی تاریک در دنیا ما نقش دارند.

اکنون یکی از این شبیه سازی ها با جزئیات فوق العاده بالا برای دانلود هم آماده شده است. شبیه سازی رایانه ای Uchuu بزرگ ترین و دقیق ترین شبیه سازی فعلی از دنیا است. این شبیه سازی 2.1 تریلیون ذره را در فضایی به گستره 9.6 میلیارد سال نوری دربر می گیرد.

این شبیه سازی تکامل کیهان را در طول بیش از 13 میلیارد سال مدل سازی می نماید اما بر شکل گیری ستارگان و سیارات متمرکز نیست بلکه رفتار ماده تاریک را در دنیا در حال توسعه آنالیز می نماید.

جزئیات شبیه سازی Uchuu به میزان ای بالاست که تیم پژوهشی می تواند همه چیز را از خوشه های کهکشانی گرفته تا هاله های ماده تاریک در کهکشان های جداگانه را شناسایی کند. از آنجا که ماده تاریک بیشتر کیهان را تشکیل می دهد شکل گیری کهکشان ها و خوشه سازی است.

برای ایجاد چنین مدل بزرگی به اندازه زیادی قدرت محاسباتی و فضای ذخیره سازی احتیاج است. این تیم بیش از 40 هزار هسته رایانه ای و 20 تریلیون ساعت رایانه ای را برای ایجاد این شبیه سازی استفاده و بیش از 3 پتابایت داده فراوری کرد.

3000 ترابایت یا 3 میلیون گیگابایت داده که حجمی بسیار بزرگ احتیاج دارد. با این وجود با استفاده از فشرده سازی با تراکم بالا تیم پژوهشی توانست نتایج خود را تنها در 100 ترابایت فضای رایانه ای ذخیره کند. میزانی که اگرچه هنوز بسیار زیاد است اما می تواند در یک درایو ذخیره گردد.

برای نمونه اگزادرایو (Exadrive) شرکت نیمبوس (Nimbus) یک درایو 100 ترابایتی حالت جامد (SSD) با فرم فکتور 3.5 اینچی است. قطعا چنین فضای ذخیره سازی هزینه زیاد 40 هزار دلاری هم خواهد داشت اما اگر چنین مبلغی را دارید، چرا از آن برای داشتن کیهان در جیب خود استفاده نکنید؟

اما حتی اگر توان پرداخت چنین هزینه ای را ندارید، خوشبختانه تیم Uchuu قابلیت دسترسی آنلاین و رایگان به داده های خام خود را فراهم نموده است. بنابراین می توانید با رفتن به وب سایت اسکایز اند یونیورسز هر کجای دنیا را که می خواهید کاوش کنید.

شبیه سازی Uchuu علاوه بر مدل سازی دقیق کیهان، می تواند به وسیله پژوهشگرانی که بر روی داده های علمی کار می نمایند هم استفاده گردد. با انجام نقشه برداری های بزرگ از آسمان و شبیه سازی های بیشتر، داده ها به میزان ای گسترده خواهد شد که داده کاوی نقشم مهمی در تحقیقات نجومی ایفا خواهد نمود. بنابراین تا زمان دردسترس بودن چنین داده هایی، داده کاوان می توانند مهارت های خود را با دنیای که در جیب دارند تقویت نمایند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از یک دنیا شبیه سازی شده

Credit: Artur Debat/Getty Images

منبع: Universe Today

منبع: دیجیکالا مگ

به "نسخه مجازی کل کیهان را دانلود کنید؛ اگر 100 ترابایت فضای خالی دارید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه مجازی کل کیهان را دانلود کنید؛ اگر 100 ترابایت فضای خالی دارید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید