پنجاه و چهار چیزی که نباید شما به افراد افسرده بگویید

به گزارش عینکی متفکر، افراد افسرده می توانند بسیار محتاط و یا غیر قابل پیش بینی باشند چون در لحظه هزاران احساس را تحربه می نمایند و ناگهان احساسشان عوض می گردد. ضروری است که با آنها خیلی با احتیاط برخورد گردد. این مقاله 54 چیزی را که شما نباید

پنجاه و چهار چیزی که نباید شما به افراد افسرده بگویید

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع:راسخون

افراد افسرده می توانند بسیار محتاط و یا غیر قابل پیش بینی باشند چون در لحظه هزاران احساس را تحربه می نمایند و ناگهان احساسشان عوض می گردد. ضروری است که با آنها خیلی با احتیاط برخورد گردد. این مقاله 54 چیزی را که شما نباید به یک فرد افسرده بگویید برایتان فهرست نموده است.

آیا می دانید؟

شناخت درمانی یکی از موثرترین درمان ها برای افسردگی است که در آن بر روی یاری به کاهش علائم افسردگی با تغییر دادن دیدگاه تمرکز می گردد مثلاً تغییر افکار منفی در فکر های منفی به افکار مثبت در یک فرایند آهسته و پایدار.

وقتی کسی افسرده است هیچ چیز برای او درست به نظر نمی رسد. به نظر می رسد که جهان پر از اضطراب است و ناراحتی یک یار همیشگی می گردد مثل یک ابر سیاه که همواره بالای سر فرد است. این افراد همواره در یک حالت غمگینی و تجربه عواطف بی تعداد در یک لحظه هستند. آنان تمایل دارند که بیچارگی، عصبانیت، کج خلقی، زود رنجی، کم رویی، عدم اعتماد به نفس، بی ارزشی و خیلی چیزهای منفی دیگر را تجربه نمایند.

در چنین مواقعی اهمیت جدی دارد که عزیزان و نزدیکانشان بیشترین حمایت را از آنها بنمایند تا این که آنها بتوانند هر چه زودتر که ممکن است از این شرایط بیرون بیایند. اما بعضی مواقع افراد کنار آنها چیزی را ذکر می نمایند یا بر زبان می آورند که بی ادبانه، جانبدارانه و غیر حساس به نظر می رسد. اگر کسی در خانواده شما و یا کسی را می شناسید که از افسردگی رنج می برد شما باید با او هم دردی کنید و نسبت به آنچه که می گویید و یا نمی گویید مطلع باشید تا روح افسرده را از درون او خارج کنید. این مقاله چیزهایی را که شما نباید به فرد افسرده و مضطرب بگویید برای شما آورده است.

1. زندگی منصفانه نیست.

البته که زندگی منصفانه نیست. هیچ کس نمی تواند بگوید که زندگی منصفانه است. اما آن را بر زبان نیاورید و باعث نشوید که آنها حالشان بدتر گردد.

2. بی خیال آن شو.

شما ممکن است که دقیقاً ندانید که فرد تا چه حد افسرده است. بین برای مدتی ناراحت بودن و افسردگی بالینی واقعی تفاوت وجود دارد؛ حرفها می توانند تأثیرات بازگردانی جدی داشته باشند. بنابراین دفعه بعد که شما می گویید بی خیال آن شو دوباره فکر کنید. آن راحت نیست.

3. غر زدن را رها کن. افرادی هستند که در شرایطی بسیار بدتر از تو قرار دارند.

این جمله ای است که افراد افسرده از شنیدن آن نفرت دارند. منظور من این است که شما چه کسی هستید که تصمیم می گیرید که شرایط تا چه حدی بد است؟ هر کس روش مختلفی برای کنترل شرایط خودش دارد. شما ممکن است واقعاً ندانید که افراد چه قدر شرایط بدی را تجربه نموده اند بنابراین توصیه ما اکیداً نه است. اگر نمی توانید غر زدن را تحمل کنید از آنجا دور شوید. بگذارید که این روح ضعیف حداقل در آرامش گریه کند، ممکن است که این کار یاری کند.

4. سعی کن که زیاد افسرده نباشی.

شگفت انگیز است. این تنها یک قسمت کاملاً شگفت انگیز از یک پند و نصیحت است اگر بتوانم بگویم. فرد افسرده است. غمگین. ناراحت. خسته. این تنها چیزهای کمی است که می توانم بگویم. او خودش انتخاب ننموده که افسرده باشد؛ تجربیات و شرایط باعث شده است که او با این هیولا روبه رو گردد. این درخواست از او که سعی کند افسرده نباشد مثل این است که . . . اوه . . . اشکالی ندارد.

5. فقط ضروری است که تو با گذشته ارتباطی داشته باشی.

فرد در شرایطی نیست که با کسی تماس بگیرد پس تو رو خدا از این برخورد که همه چیز آرام است، دست بردارید. چطور است که چیزی مثل این بگویید: رفیق می تونیم این مشکل را با همدیگر حل کنیم؟

6. تو ضعیف هستی. این شرایط بد نیست، من بر آن غالب شدم.

این نوع توصیه بیشتر وقتی افراد تحت درمان های عمومی کلینیکی و یا شاید در افسردگی پس از زایمان هستند، رایج است. آیا شما از لحاظ فکری قوی ترین فرد زنده هستید؟ نه، درست است؟ پس روی چه حسابی چنین توصیه ای می دهید؟ اگر حتی شما در چنین شرایط مشابهی بوده اید و از آن به خوبی عبور نموده و آسیبی ندیده اید به خاطر داشته باشید که همه افراد مشابه هم نیستند. زمان می برد که مردم با موضوعات مشخصی کنار بیایند؛ این موضوع را در فکر خود داشته باشید قبل از این که هر توصیه این چنینی بدهید.

7. باور کن، می دانم چه احساسی داری. من هم قبلاً به مدت چند روز افسرده بودم.

باور کنید، شما ممکن است واقعاً ندانید که فرد چه احساسی دارد. اشکال مختلفی از افسردگی وجود دارند و شرایط، افراد و احساسات تماماً متفاوت هستند. حتی اگر آن را به نیت خوبی بگویید شنیدن آن در آن موقع واقعاً می تواند آسیب رسان باشد.

8. آیا حالا احساس بهتری می کنی؟

این جمله عموماً بعد از بعضی مکالمات کوتاه به زبان آورده می گردد؛ بعد از این که شما نگرانی خود را در خصوص فردی بیان کردید و برای مدتی با او صحبت کردید. ببینید فرد به علت یک علت محکم ویژه افسرده است و یک صحبت 5 دقیقه ای نمی تواند فرد را از آن شرایط خود بیرون بکشد. حتی اگر نیات شما خوب باشند ضروری است که بهتر و بیشتر بدانید.

9. تو خود خواه هستی. تو وانمود می کنی که افسرده هستی تا باعث شوی که ما احساس گناه بکنیم و ما را سرزنش کنی.

چه کسی می گوید که این جمله دقیقاً از غیر حساس بودن مراقبت می نماید. وقتی که کسی افسرده است واقعاً درست فکر نمی نماید. اگر شما نمی توانید چیزهای دلگرم نماینده و حمایت نماینده بگویید حداقل چنین نظرات صریح، رک و بی ادبانه ای ندهید. آیا درک می کنید که یک جمله کوچک از طرف شما فرد را بیشتر به طرف افسردگی می راند.

10. افسردگی نشانه ای از خطا و گناه خودت است.

لطفاً حرف مفت نزنید. هیچ کس در این مرحله به وعظ و خطبه احتیاج ندارد. آیا واقعاً ضروری است که شما در این زمان در خصوص اعمال بد فرد صحبت کنید در حالی که او ممکن است حتی سنگینی آن را درک نکند.

11. آن تقصیر خودت است، خودت باعث شدی که این بلا سرت بیاید.

بله، سپاسگزارم، چیزی بیشتر نگویید. لطف کنید و از مشاور بودن خود داری کنید.

12. در این سن، تو باید از زندگی خودت لذت ببری.

البته که او باید از زندگی خودش لذت ببرد. اما او نمی تواند لذت ببرد چون بعضی مسائل جدی دارد که ضروری است با آن مقابله گردد. لطفاً فاکتور سن را از فکر خود پاک کنید.

13. در خصوص چه چیزی افسرده هستی؟ تو چیزهای خیلی زیادی داری که باید برای آنها ممنون و شکر گزار باشی.

این بیشتر یک توصیه عاقلانه است مگر این که فرد در چارچوب فکری درستی نباشد. این جمله باید به شکل متفاوتی گفته گردد. سعی کنید که جنبه های منفی آن را حذف کنید و سپس یاری کنید که فرد جنبه های مثبت را در زندگی خودش تشخیص دهد و برای آنها ممنون و سپاس گزار باشد.

14. آنچه که تو احتیاج داری یک حمام گرم و کمی خوردنی است.

عالی. واقعاً عالی. با این فرض باید تمام روان شناسان یک سونا در کلینیک خود داشته باشند.

15. تو فقط به خودت آسیب می زنی.

این واقعاً درست است و فرد به صورت شدید به خودش آسیب می زند. بنابراین از گفتن آن اجتناب کنید. فرد دقیقاً به خودش آسیب می رساند اما کاری نکنید که او احساس روح خود تخریبی و تحقیر نماینده خودش را داشته باشد. اگر شما چنین توصیه ای می دهید مطمئن شوید که آن واقعاً همدردی نماینده است.

خوب، مهم نیست که نیات شما چه قدر شرافتمندانه و از روی خوش قلبی است، فردی که در حال مقابله با افسردگی است از قبل با بیماری فکری خود درگیر است، پس مقابله با پاسخ ها و جملات شما واقعاً لذت بخش نیست. در اینجا بعضی پاسخ های غیر حساس دیگر به افسردگی که به وسیله افراد معمولی داده می شوند برای شما آورده شده است.

و بعضی دیگر از پاسخ ها . . .

16. آن احتمالاً فقط در فکر تو است.

17. من فکر می کنم تو قوی تر از آن هستی.

18. وقتی که قوی تر بشی تو می فهمی که آن چیزی نبود.

19. خوب، خودت را جمع و جور کن به جای این که با افسردگی این ور و آن ور بچرخی.

20. فقط بزرگ شو.

21. تو تمام آنها را داشتی، مگر نه؟ چرا افسرده شدی؟

22. شادی یک انتخاب است.

23. تو چیزی هستی که فکر می کنی.

24. خوش باش! فقط خونسرد باش!

25. تو همواره افسرده هستی، مگر نه؟

26. چرا تو نمی توانی انسان نرمالی باشی؟

27. آیا تو کتابهای معنوی را خوانده ای؟

28. برای تو ضروری است که بیشتر بیرون بروی، زندگی کن!

29. ما باید بعضی اوقات با هم باشیم.

30. هر کسی گاهی اوقات افسرده می گردد.

31. شاید تو به یک شغل تازه احتیاج داری.

32. برو و کمی خرید کن. مطمئناً احساس تازگی و جوانی می کنی.

33. تو هرگز به هیچ کس دیگری جز خودت فکر نمی کنی.

34. تو فقط دنبال توجه هستی.

35. آیا تو PMS گرفته ای؟

36. تو حالا فرد بهتری خواهی شد.

37. تو می توانی هر کاری انجام دهی فقط اگر فکر خودت را برای آن تنظیم کنی.

38. چرا من باید مراقبت کنم؟

39. تو هیچ علتی برای این احساست نداری.

40. مسائل تو آن چنان هم بزرگ نیستن.

41. فقط این که در خصوص آن فکر نکن و غصه آن را نخور.

42. فقط مدتی منتظر باش، آن به زودی رفع خواهد شد.

43. من فقط می خواهم به تو یاری کنم.

44. تو مرا هم افسرده کردی.

45. تو به دوستی از جنس مخالف احتیاج داری.

46. تو هنوز از مراحل سخت تر زندگی عبور ننموده ای.

47. برو بیرون و بعضی کارهای اجتماعی انجام بده. آن باعث می گردد که حالت بهتر گردد.

48. تو بی مصرف هستی.

49. هیچ کس مسئول افسردگی تو نیست.

50. تو مجبوری که با آن مقابله کنی.

51. افسردگی فقط واقعاً ناراحت بودن است، مگر نه؟

52. تو تحت درمان هستی است، درسته؟ من فکر می کردم که تو تا حالا بهتر شدی.

53. تو فقط دراماتیک هستی.

54. یک سرگرمی تازه داشته باش، دوستان تازه پیدا کن.

به طور غیر قابل باوری، افسرده بودن می تواند با تمام افکار و عواطف منفی که در اطراف فکر می چرخند، دردناک باشد. در چنین شرایطی همواره اطمینان حاصل کنید که جملات درستی می گویید و توصیه های مناسبی می کنید تا به فرد یاری کند که بر شرایط غم انگیز خود غلبه کند و یا روش دیگر این است که ساکت بمانید و در سکوت حمایت های اخلاقی به فرد بدهید به جای این که چیزهایی بگویید که باعث شوند فرد را به جای این که تعالی ببخشند بیشتر به ورطه هل دهند.

منبع: راسخون

به "پنجاه و چهار چیزی که نباید شما به افراد افسرده بگویید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجاه و چهار چیزی که نباید شما به افراد افسرده بگویید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید