گمانه زنی برای آواربرداری و خواناسازی حمام شاه عباسی در تاکستان

به گزارش عینکی متفکر، عملیات آواربرداری و خواناسازی حمام شاه‌عباسی یکی از آثار باارزش دوران اسلامی در تاکستان قزوین انجام شد.

گمانه زنی برای آواربرداری و خواناسازی حمام شاه عباسی در تاکستان

به‌گزارش عینکی متفکر به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، رضا آخوندی، سرپرست عملیات آواربرداری و خواناسازی حمام شاه‌عباسی امروز سه‌شنبه با اعلام این خبر گفت: شهر تاکستان در شمال غربی فلات مرکزی ایران و 30 کیلومتری جنوب باختری قزوین قرار دارد و هسته اولیه این شهر در جنوب خاوری آن واقع شده که تپه خُله‌کوه نام دارد.

او با اشاره به این نکته که این محوطه دارای آثاری از هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره سلاجقه تا دوران معاصراست، گفت: بنای حمام شاه‌عباسی که تا اواخر دوره پهلوی کاربری خود را حفظ کرده بود، یکی از آثار باارزش دوران اسلامی و احتمالاً دوره صفویه است که در جنوب غربی محوطه خله‌کوه قرار دارد.

به گفته این باستان‌شناس، با توجه به رشد سریع شهرنشینی و استفاده نکردن از حمام‌های عمومی، این سازه به‌تدریج اهمیت خود را از دست داده و در 40 سال اخیر به محل دپوی نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده و در حال حاضر هیچ‌گونه شواهدی از بقایای آن در سطح محوطه مشاهده نمی‌شود.

آخوندی با اشاره به صدور مجوز عملیات آواربرداری و خوانا سازی حمام شاه‌عباسی توسط ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با استناد به اطلاعات محلی و عکس هوایی سال 1345 شهر تاکستان، محل احتمالی بنای مذکور در جنوب غربی محوطه خله‌کوه جانمایی و گمانه‌زنی در محدوده جانمایی آغاز شد.

او افزود: تا این مرحله بیشترین یافته‌های به‌دست‌آمده در محدوده گمانه‌ها شامل زباله و نخاله‌های ساختمانی دوران معاصر، قطعات شکسته سفال و بقایای آجرهای شکسته و گاه سالم دوران اسلامی است.

او اظهار داشت: آجرهای یادشده با ابعاد 17× 17، 20×20، 23×23، 25×25 سانتیمتری، احتمال قرارگیری بنای حمام شاه‌عباسی در این محدوده را افزایش می‌دهند.

منبع: chtn.ir

به "گمانه زنی برای آواربرداری و خواناسازی حمام شاه عباسی در تاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گمانه زنی برای آواربرداری و خواناسازی حمام شاه عباسی در تاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید