خطر انقراض بعضی گونه های گیاهی و جانوری کشور جدی است

به گزارش عینکی متفکر، تهران - ایران - رئیس انجمن ژنتیک ایران، خطر انقراض بعضی گونه های گیاهی و جانوری کشور مانند گاو گلپایگانی، شتر دوکوهانه، اسب کاسپین و نیز تعدادی ذخایر طبیعی دیگر را جدی بیان کرد.

خطر انقراض بعضی گونه های گیاهی و جانوری کشور جدی است

دکترمحمود تولایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی عینکی متفکر؛ تغییرات اقلیمی، عدم درک صحیح از شرایط گونه های جانوری و برداشت بی رویه از گونه های نادر گیاهی را موجب در معرض خطر جدی قرار دریافت و انقراض این سرمایه های ارزشمند دانست.

وی با اشاره به ضرورت توجه جدی به حفظ و نگهداری ذخایر زیستی و ژنتیکی اضافه کرد: برای اسب کاسپین، حداقل 10 انجمن تخصصی در سراسر جهان وجود دارد ولی ما هر روز باید شاهد از دست رفتن این گونه ها باشیم.

تولایی ادامه داد: بعنوان مثال، شتر دوکوهانه، گاو سرابی، گاو گلپایگانی و بز سیستانی ما با آن همه مزیت خاص، در چه شرایطی قرار دارند؟ در صورت تبیین موضوع مهم حفظ و نگهداری ذخایر زیستی و ژنتیکی، می توان حمایت از این سرمایه ارزشمند را از مسئولان مطالبه کرد.

وی به وجود منابع غنی و ارزشمند ذخایر ژنتیکی و گونه های بی نظیر گیاهان دارویی در کشور اشاره نمود و گفت: ایران از جمله کشورهایی است که دارای ذخایر ژنتیکی و گونه های گیاهی و باغی بی نظیر است.

تولایی اضافه کرد: کشور از تنوع اقلیمی بسیار برخوردار است و از گرم و خشک تا معتدل و سردسیری را در درون سرزمین خود دارد و هر اقلیم و استان ما، از گونه های اختصاصی و ویژه برخوردار هستند. بعنوان مثال، استان کهکیلویه و بویراحمد کلکسیونی ارزشمند از گیاهان دارویی است و پهنه زاگرس نیز پهنه دیگری از گونه های گیاهی ارزشمند است.

وی، بهره گیری از فناوری های ارزشمند بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک برای حفظ، تثبیت و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی را الزام آور دانست و تاکید کرد: تنوع ویژه گونه های گیاهی ایران، فرصتی مناسب برای توسعه مالی و اشتغال پایدار است.

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: گونه های گیاهی و ذخایر زیستی پر ارزش کشور ما می تواند از جهت درآمدزایی و هم از جهت امنیت غذایی، مورد بهره برداری صحیح و اصولی قرار گیرد.

تولایی به تصویب قانون حفاظت از ذخایر و منابع ژنتیکی در اواخر سال 97 اشاره نمود و گفت: دستگاه های اجرایی با همکاری انجمن ژنتیک و سایر انجمن های مرتبط، در حال تدوین آیین نامه های اجرایی این قانون هستند.

علمی**1201**1485

منبع: ایرنا

به "خطر انقراض بعضی گونه های گیاهی و جانوری کشور جدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر انقراض بعضی گونه های گیاهی و جانوری کشور جدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید