هواوی احتمالا تراشه های اختصاصی خود را از سال آینده در شهر ووهان فراوری می نماید

به گزارش عینکی متفکر، هواوی در نظر دارد در راستای کاهش وابستگی به قطعات سخت افزاری و خدمات نرم افزاری آمریکا از سال 2022 در شهر ووهان چین به فراوری تراشه های اختصاصی خود بپردازد.

هواوی احتمالا تراشه های اختصاصی خود را از سال آینده در شهر ووهان فراوری می نماید

در ماه مه سال 2019، دولت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ خاطرنشان کرد به دلایل امنیتی، عظیم ترین شرکت فراوریکننده گوشی هوشمند در کشور چین و یکی از برترین ها در این زمینه در دنیا یعنی هواوی باید در فهرست سیاه قرار بگیرد. همه این ها در حالی بود که هواوی مدعی شد چنین اتهاماتی نادرست است اما آمریکا اصرار داشت هواوی به سرقت اطلاعات کاربران پرداخته و آن ها را در اختیار دولت چین قرار می دهد.

با این حال هرچه که بود، هواوی در فهرست سیاه نهاده شد و از آن موقع به بعد، دیگر نتوانست به خدمات و اپلیکیشن های گوگل در گوشی های نو خود دسترسی داشته باشد. علاوه بر این ها، هواوی دیگر نتوانست با تأمین کنندگانی که پیش از تحریم حدود 18 میلیارد دلار برای خرید قطعات از آن ها هزینه نموده بود ارتباط برقرار کند. در نتیجه این امر شرکت چینی در شرایط بسیار سختی نهاده شد اما باز هم در کوشش بود تا این مشکل را با یک سیستم عامل اختصاصی حل نماید.

هواوی پیروز شد تا حدودی ضعف نرم افزاری و نبود خدمات و اپلیکیشن های گوگل در گوشی های خود را جبران کند. اما وزارت بازرگانی آمریکا یک سال پس از اعمال تحریم های اولیه تصمیم گرفت تغییراتی را در فرایند ارسال تراشه به این شرکت به وجود بیاورد. نتیجه این تغییرات سنگین ترین تحریمی بود که هواوی می توانست با آن روبه رو گردد. درست زمانی که این شرکت در راستا پشت سر گذاشتن مسائل ناشی از تحریم نخست قرار داشت، آمریکا خاطرنشان کرد هیچ شرکتی که در فراوری تراشه از فناوری های این کشور استفاده می نماید نباید تراشه قدرتمند خود را به هواوی ارسال کند و برای انجام این کار هم به مجوزی احتیاج دارد که البته هیچ گاه صادر نشد.

TSMC که عظیم ترین شرکت فراوریکننده پردازنده در دنیا به شمار میرود، چون در ساخت تراشه های خود از فناوری آمریکا استفاده می نماید، مجاب شد با هواوی قطع رابطه کند و رایزنی های آن با دولت آمریکا برای ارسال تراشه به این شرکت هم کاملا بی فایده بود. در نتیجه تراشه های 5 نانومتری و بسیار قدرتمند کرین که خود هواوی هم آن ها را طراحی نموده بود بعد از مدتی دیگر به این شرکت ارسال نشد تا بدین ترتیب آن ها وارد یک دوره چالش برانگیز و بسیار سخت شوند.

هواوی که با معرفی سیستم عامل هارمونی و سرویس موبایل اختصاصی کوشش کرد وابستگی خود به گوگل و اندروید را از بین ببرد، به نظر می رسد این بار در کوشش است با احداث یک کارخانه فراوری تراشه در کشور چین، از لحاظ سخت افزاری هم کاملا مستقل گردد. اگرچه مانند اپل، هواوی هم طراحی تراشه های اختصاصی کرین را خود بر عهده داشت اما برای فراوری پردازنده نهایی که درون یک محصول قرار بگیرد، به TSMC و فناوری های پیشرفته آن احتیاج بود.

قبل از اینکه تحریم ها علیه هواوی شدت بگیرند، این شرکت دومین مشتری عظیم TSMC بعد از اپل بود و قطع رابطه با آن شرکت تایوانی را در شوک عظیمی فرو برد. اما هواوی به جای ادامه رایزنی ها با دولت آمریکا، کوشش کرد در راستا خودکفایی قدم بردارد تا این گونه مقابل تحریم ها بایستد. این شرکت اکنون از لحاظ نرم افزاری در راستا خودکفایی واقع شده است و اگرچه هنوز با اندروید و iOS فاصله زیادی دارد اما به نظر می رسد نمی خواهد به این سادگی ها تسلیم گردد.

در فراوری تراشه هم گویا همین رخ داده است. غول چینی برای ادامه فعالیت در زمینه فراوری گوشی های هوشمند به تراشه های قدرتمند احتیاج داشت و به همین دلیل اکنون تصمیم گرفته کارخانه فراوری تراشه های اختصاصی خود را در شهر ووهان چین احداث نموده تا آن را جایگزین تأمین کنندگانی نظیر TSMC کند.

به گزارش وب سایت Digitimes، هواوی فعالیت خود را در زمینه فراوری تراشه در شهر ووهان شروع و در سال 2022 هم اولین پردازنده اختصاصی خود را فراوری خواهد نمود. اتفاقی که خیلی زودتر از انتظار در حال رخ دادن است و باید دید آیا می تواند شرکت چینی را نجات دهد یا خیر. در حال حاضر واحد HiSilicon هواوی آن قدری توانایی دارد که طراحی تراشه های 5 نانومتری کرین 9000 را بر عهده بگیرد. بنابراین به نظر می رسد هواوی نگرانی از این بابت نخواهد داشت.

به نظر شما، آیا احداث واحد فراوری تراشه های اختصاصی در کشور چین می تواند هواوی را ظرف مدت زمان کم باز هم به جمع مدعیان قدرتمندی چون سامسونگ، اپل، شیائومی و… برساند یا باید غول چینی را در زمینه فراوری گوشی های هوشمند یک شکست خورده بدانیم؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "هواوی احتمالا تراشه های اختصاصی خود را از سال آینده در شهر ووهان فراوری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواوی احتمالا تراشه های اختصاصی خود را از سال آینده در شهر ووهان فراوری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید